Diablo: ďábel devadesátých let

V roce 1990 se stalo nástupcem ikonického Countache. Vstup na trh mělo díky svému legendárnímu předchůdci těžký, nicméně časem tuto ikonu překonalo. Tento model si prožil dobré i zlé časy, prodával se pod třemi různými majiteli. Většinu ze svých jedenácti let života byl jediným vyráběným modelem italské automobilky. O jakém Lamborghini mluvíme? Přeci o Diablu!

Diablo bylo po pětiletém vývoji světu poprvé představeno v lednu 1990 na jednom večírku v hotelu Paříž v Monte Carlu, do prodeje se dostalo ještě téhož roku.

Pod křivkami automobilu byl opět podepsán Marcello Gandini, již bez spolupráce se studiem Bertone. Na designu vozu ale pracoval i Chrysler, tehdejší majitel automobilky, díky čemuž je v křivkách automobilu patrné působení dvou vlivů. Ostatně americký majitel původní návrh Gandiniho nechal přepracovat, a proto příchod Diabla pozdržel. Design je každopádně typické Lamborghini – drsné a nekompromisní, nicméně přirozenou osobnost a krásu Miury, či Countache v liniích nenajdete.

Nástupce Countache se svým předchůdcem spojovaly výklopné přední světlomety a nůžkové dveře, které se staly nepostradatelným prvkem dvanáctiválcových Lamborghini.

První model Diabla, nazývaný Diablo 2wd, byl poháněn dvanáctiválcovým motorem o objemu 5,7 litru a výkonu 492 koní, který byl posílán jen na zadní kola. Maximální rychlost činila 325 km/h, což z Diabla v době uvedení udělalo nejrychlejší automobil světa, když o 1 km/h porazilo Ferrari F40.

Diablo 2wd

Nejrychlejší auto světa přesto americkým majitelům automobilky udělalo vrásky na čele. V roce 1992 se na měsíc zavřely brány továrny, o Lamborghini nebyl zájem! Po měsíci přerušeného provozu se sice Diablo prodávalo dál, ale Chrysler dal v době hospodářské krize na vědomí, že hodlá automobilku prodat. Stalo se tomu tak hned v roce 1993, kdy bylo Lamborghini prodáno indonéskému seskupení SETDCO Group.

Diablo VT – móda náhonu na čtyři kola


Rok 1993 byl pro automobilku zlomový i tím, že vedle změny majitelů bylo na trh uvedeno i Diablo VT, automobil, který určil budoucí směr Lamborghini. Na počátku devadesátých let si módní trend žádal náhon na čtyři kola a italský výrobce tomuto stylu podlehl. VT byla zkratka pro viskózní trakci, což byla součástka přenášející až čtvrtinu výkonu na přední kola. A takový systém vás mohl zachránit v leckterých nebezpečných situacích.

Dvanáctiválcový motor zůstal u Diabla VT zachován, jen zrychlení se posunulo na hodnotu 4,1 s a maximální rychlost na 328 km/h.

Diablo VT

Diablo SE30 – oslava třicátých let automobilky


Verze SE30 byla uvedena na trh jako sportovní a spartánská. Konstruktéři šetřili váhu na celém automobilu – automobil měl ručně otevíratelná plastová okénka, v interiéru se objevil karbon a alcantara. Palubní deska pocházela z verze VT, ale chyběla jí klimatizace.

Model slavící třicáté výročí založení automobilky dostal i upravený design. Změnil se přední nárazník, v němž se objevily nové otvory, chladící otvory se změnily i na bocích auta. Na boku vozu si povšimnete nových speciálních ráfků. Na pohled nejzřetelnější změnou přídě se stalo přesunutí emblému Lamborghini z kapoty na nárazník.

Na záď vozu byl standardně namontován nastavitelný přítlačný spoiler, kryt motoru odkazoval Miuru – jeho součástí byly „benátské žaluzie.“

Motor byl vyroben z lehkého magnézia, výkon činil 525 koní. A pozor, síla tohoto stáda byla přenášena jen na zadní kola!

Diablo SE30

Diablo SE30 Jota – drsný drsnějším


Zákazníci, kterým se spartánská verze SE30 zdála moc jemná, si mohli objednat paket „Jota,“ který jménem i funkcí navázal na stařičkou Miuru Jota. Sama automobilka uváděla, že Jota není určena pro běžný silniční provoz. Přesto se některé na silnici objevily, dodatečně upravené, aby splnily homologaci v jednotlivých státech.

Nový kryt motoru s většími sacími otvory znemožnil pohled vzad, a tak jste v interiéru nenašli zpětné zrcátko. Nové byly i koncovky výfukového potrubí, často upravovány pro splnění homologačních parametrů pro silniční provoz.

Posilněný dvanáctiválec ze sebe vyždímal 590 koní, což znamenalo zrychlení z nuly na sto za 3,9 s a maximální rychlost 340 km/h.

Diablo SE30 Jota

Diablo SV – nový základní model


Lamborghini Diablo SV bylo zaměřeno řidiče, kteří si jízdu chtějí užít a rádi se vydají na závodní okruh. Diablo SV (=Spinto Veloce) dostalo pohon zadních kol, na které byl přenášen výkon 510 koní. Díky svému spartánskému interiéru se tato verze ve své době stala nejlevnější evolucí tohoto modelu. Vedle několika designových změn oproti jiným modelům byl typickým poznávacím rysem příplatkový nápis SV na boku vozu.

Diablo SV

Diablo Roadster – s větrem ve vlasech


V roce 1992 na tehdejším ženevském autosalonu Lamborghini opět šokovalo, když představilo kabriolet s nejníže zapuštěným předním sklem na světě. Jednalo se o koncept, o první návrh Diabla Roadster.

Přední sklo bylo nejen nejníže zapuštěné, ale také zřejmě nejmenší na celém světě, vždyť takřka chybělo a bylo jen jakýmsi větrným štítkem. Kromě „uříznutí“ střechy se změnil i kryt motoru, speciálně vytvořený tak, aby bylo vidět dozadu skrz zrcátko, umístěné uprostřed větrného štítku. Kryt motoru dostal nové otvory, aby se dvanáctiválec lépe chladil.

Automobilka plánovala netradiční otevřenou verzi prodávat, ale nakonec dala přednost obyčejnějšímu modelu a v roce 1995 představila Diablo VT Roadster. Upravený automobil dostal velké přední sklo a nasazovací karbonovou střechu. Elektrický systém nandávání byl vyvinut ve spolupráci se švýcarským importérem Affolterem. Kvůli střeše byl upraven i kryt motoru, střecha se v případě potřeby pokládala na něj. Pohonná jednotka zůstala zachována z Diabla VT kupé – výkon 492 koní, maximálka 328 Km/h a zrychlení z nuly na sto za 4,1 sekundy.

Diablo Roadster Prototyp

Diablo VT Roadster

V roce 1998 automobilka plánovala i Diablo SV Roadster, ale nový majitel – Audi – nakonec tento projekt zrušilo. Vzniklo tak jen šest otevřených Diabel s náhonem na zadní kola.

Diablo SV Roadster

Na počátku nového milénia se Lamborghini definitivně rozloučilo s otevřenou verzí Diabla. Poslední verze – Diablo VT Millenium Roadster – vznikla v limitované edici na počest třetího tisíciletí. Část vozů vzniklo ve stříbrném laku, část ve žlutém.

Diablo VT Millenium Roadster

Modelový rok 1999 – rok změn


Když Lamborghini v roce 1998 převzal nový majitel Audi, nastal čas velkých změn. Nový vlastník provedl mnohé radikální a kontroverzí kroky. Mezitím však byla modernizovaná kompletní modelová řada Diablo, tehdy nabízená v několika variantách.

Modernizovaná Diabla odhodila přední výklopné světlomety, které nahradily pevné. Změnu zařídily evropské bezpečnostní normy a lepší aerodynamika nového řešení. Všechny modernizované modely dostaly posilněný dvanáctiválec o 530 koních. Zrychlení z nuly na sto u všech vozů dosáhlo hodnoty pod čtyřmi sekundami, maximálka se pohybovala okolo 335 km/h.

Diablo VT MY1999

Diablo SV MY1999

Diablo VT Roadster MY1999

Diablo GT – nejdrsnější evoluce


V roce 1999 se na trh dostalo Diablo GT, první verze už představená novým majitelem, značkou Audi. Vůz byl tak radikální, že na některých trzích nebyl homologován pro běžný provoz.

Diablo GT mělo upravené šasi, jiný design, dávající jasně najevo, kdo je tu pánem. Agresivní design s mnoha chladícími otvory se nedal splést s jinou z předcházejících verzí. Kromě střechy byla karoserie karbonová.

Dvanáctiválec byl samozřejmě upraven, objem dosáhl šesti litrů, výkon činil 575 koní. Takové stádo znamenalo zrychlení z nuly na sto za 3,9 sekundy a maximální rychlost až 345 km/h. Výkon motoru byl na silnici přenášen jen zadními koly, což potěšilo všechny pravověrné řidiče. Vůz byl agresivní, odstrašující a dokázal kousat. Prostě právě Lambo.

Interiér obsahoval jen to nejnutnější. Závodní sedačky se čtyřbodovými pásy, malý volant a obložení interiéru z karbonu a alcantary. Airbagy byly moc těžké, a tak se staly pouze příplatkovou výbavou, nicméně v základu jste našli klimatizaci. Automobilka tušila, že se při řízení tohoto ďábla můžete pekelně zapotit.

Ve své době se Diablo GT stalo nejrychlejší prodávaným sériovým autem planety, už se totiž nevyráběl McLaren F1 a do příchodu Bugatti Veyron bylo ještě daleko. Pro svoje agresivní cítění bylo na počátku milénia považováno za to nejlepší a nejtypičtější Lamborghini. Žádný anděl s ďáblem v těle, tohle byl jen ďábel.

Diablo GT

Diablo VT6.0 – konec ďábla


Na počátku třetího tisíciletí se představilo Diablo VT6.0, které bylo prvním vozem stavěným čistě podle plánů nového majitele. Křivky VT6.0 vytvářel tehdejší šéfdesignér značky Luc Donckerwolcke, jež dostal za úkol interpretovat linie Marcella Gandiniho pro vůz pro nové tisíciletí, než se na trhu objeví zcela nový automobil.

Nejvýznamnější změnou byla úprava přední části, která dostala zcela nový nárazník s dvěma nasávacími otvory. Vzadu se redukoval počet koncovek výfuku, po vzoru verze Diablo GT se objevily pouhé dvě, umístěné uprostřed zádě. Novinkou byly ráfky, odkazující svojí podobou na známé „countachovské“ s pěti otvory.

Šestilitrový motor byl využit z typu Diablo GT, jeho výkon byl utažen na 550 koní. Výkon byl standardně dodáván ne silnici skrze všechna čtyři kola, pár zákazníků si ale podle některých zdrojů požádalo o úpravu, kdy výkon poháněl jen zadní kola. Zrychlení z nuly na sto činilo 3,95 s, maximální rychlost byla s upravenou převodovkou až 359 km/h.

Diablo VT6.0

V roce 2001 bylo na trh uvedeno Diablo VT6.0 Special Edition, které jasně naznačilo, že je život Diabla už u konce. Limitovaná edice se od standardní verze lišila jen odstínem laku – zákazníci si mohli vybrat ze zlaté Oro Elios a hnědé Marrone Eklipsis.

Diablo VT6.0 SE se tak stalo poslední evolucí Diabla. Po jedenácti letech ve výrobě nastal čas pro nový model. Tím se stalo v září roku 2001 Lamborghini Murciélago.

Diablo VT6.0 SE

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

Nastavení souborů cookie na tomto webu jsou nastavena na „povolit soubory cookie“, aby vám poskytla co nejlepší zážitek z prohlížení. Pokud budete tento web používat i nadále, aniž byste změnili nastavení souborů cookie, nebo kliknete na tlačítko „Souhlasím“, souhlasíte s tímto nastavením.

Zavřít