Projekt P147: cesta k Murciélagu

Vývoj nástupce modelu Diablo trval dlouhá léta. Za tu dobu došlo k mnoha změnám, změnilo se hlavní designérské studio, Lamborghini jako několikrát předtím měnilo majitele. Od počátečních skic až k hotovému Murciélagu vedla dlouhá a strastiplná cesta Projektu P147.

Na nástupci modelu Diablo, automobilkou interně nazývaném jako projekt P147, se začalo pracovat už v polovině devadesátých let, kdy začalo být zřejmé, že Diablo dosluhuje.

První návrhy

Design nového vozu dostalo na starosti studio Zagato, jehož maskované prototypy byly viděny na vysokorychlostním okruhu v Nardu. První testy probíhaly s motorem z Diabla SV (výkon 510 koní), později byla pohonná jednotka nahrazena jeho evolucí, která měla koní 600 a náhon na všechna čtyři kola. Podle dohadů automobil dosáhl rychlosti 350 km/h. Testy však dokázaly, že se motor špatně chladí, a proto zádi vozu dominovaly ohromné nasávací otvory, které automobil proporčně kazily.

V roce 1997 se na veřejnost dostaly i nákresy vozu a jeho jméno. Nástupce Diabla se měl jmenovat Canto. Originální vůz byl navržen Norihokem Haradem ze studia Zagato. Na oranžovém vozu byly představeny přerostlé nasávací otvory, které později po úpravách vozu zmizely, nahradila je nejspíše regulovatelná sání (podobná těm, jaké se později ukážou na sériovém Murciélagu). Střecha vozu dostala typická „zagatovská“ vyboulení.

Rok předtím 1996 vzniká i návrh Marcella Gandiniho, který staví prototyp s označením Acosta. Jedná se o červený vůz, který je v umístěn v expozici Muzea Lamborghini v Sant‘ Agatě.

Gandini stavěl krásná auta jako Miura, či Countach, ale model Acosta krásy moc nepobral. Neforemný předek se zvláštním aerodynamickým prohnutím a malými světly, na zádi zas potřebné, ohromné lapače vzduchu. Vůz nepůsobí nijak moderně a proti vozu Diablo až zastarale. Ani automobilce se automobil nelíbil a Aerosu jako nástupce Diabla zamítlo.

 

Audi na scéně

Testy na voze pokračovaly, od června 1998 však pod novým vlastníkem – pod firmou Audi, která má s vozem jiné plány. Nový majitel chtěl testy urychlit, plánoval, že vůz bude na trh uveden v roce 1999.

Již na podzim 1998 se ale plány majitelů změnily. Ferdinand Piëch, prezident koncernu Volkswagen (pod níž spadá Audi) rozhodl, že Canto ponese ty správné italské agresivní tvary jako jeho předchůdci, a projekt se Zagatovým designem odložil. Chtěl změnit křivky vozu a povolal do práce i další designérská studia.

V únoru následujícího roku přichází nově založené Lamborghini Design studio s upraveným návrhem Canta. Celá zadní část byla přepracována a konečně včleněna do celkové charakteristiky vozu. Obrovité nasávací otvory se zmenšily na únosnou mez, vpředu se změnilo rozmístění světel. Upraven byl i motor, jenž dosahoval výkonu 610 koní.

Takto upravený vůz se měl podle tiskové zprávy Lamborghini představit na ženevském autosalonu 1999, ve výrobě se měl objevit o dva roky později. Během této doby se měly vypilovat všechny jeho chyby. Na samotném veletrhu ale na všechny návštěvníky čekalo nemilé překvapení. Canto na stánku Lamborghini chybělo. A důvod jeho absence? Ferdinand Piëch nedal zelenou změnám na konceptu. Na voze se mělo začít pracovat od čistého plátna. A na novém voze již neměli pracovat lidé od Zagata, ale od Bertoneho.

Podle zdrojů z automobilky vzniklo pět vozů Canto, jiné zdroje uvádějí, že existují tři. Jeden z těchto unikátních vozů (v černé barvě) byl prý převezen do Japonska, kde je dodnes v soukromé sbírce.

 

Práce začínají od znova

Vývoj nového vozu se a tím přesunul do rukou Luca Donckerwolkeho, nového vedoucího designu Lamborghini. Jako první vznikly vize samotného designéra, jenž byly postupně upravovány do podoby skutečně vyrobeného Murciélaga.

V této době se při vývoji vozu už počítalo i s výrobou roadsteru, Guiseppe Greco, tehdejší prezident automobilky, naplánoval novou politiku automobilky. Rozhodl, aby každý rok byla na trh uvedena nová evoluce Murciélaga, plánuje modely Roadster v roce 2002, SV nebo GT v roce 2003 a další v následujících letech. Podle interních plánů se mělo vyrobit 60 až 80 vozů v roce 2001.

Problémy však ještě nastaly s volbou jména, Lamborghini prý zkoušelo osm jmen, většina z nich ale byla zaregistrována konkurencí. Nový vůz se tak po mnoha strastech stal Murciélagem a dostal se na trh v roce 2001. Jeho premiéra se odehrála v září 2001 přímo v domovské Sant‘ Agatě Bolognese. Ve výrobě nakonec Murciélago vydrželo do roku 2010, to už je ale zase jiný příběh…

Lamborghini Acosta

Lamborghini Canto

Návrhy Luca Donckerwolkeho na budoucí Murciélago.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

Nastavení souborů cookie na tomto webu jsou nastavena na „povolit soubory cookie“, aby vám poskytla co nejlepší zážitek z prohlížení. Pokud budete tento web používat i nadále, aniž byste změnili nastavení souborů cookie, nebo kliknete na tlačítko „Souhlasím“, souhlasíte s tímto nastavením.

Zavřít