Historie

Reventón: silniční stíhačka

V roce 2007 se veřejnosti představilo ve své době nejdražší Lamborghini všech dob. Model, inspirovaný stíhacími letouny, dostal jméno Reventón. O dva roky později se na svět dostala i jeho otevřená verze, která byla ještě dražší a exkluzivnější.

Lamborghini si v novém tisíciletí letecký průmysl oblíbilo, už modernizované Murciélago LP640 bylo inspirováno stíhacími letouny. U modelu Reventón ale byly vojensky strohé křivky dotaženy do dokonalosti. Nejdražší Lamborghini celé historie od neviditelných stíhacích letounů odlišoval jen jediný detail – Reventón radarům bohužel neunikne.

Nápad vytvořit exkluzivní automobil na podvozku sériového modelu vznikl mnohem dříve, než se Reventón představil. Italská automobilka nad takovým vozem uvažovala již v devadesátých letech. Na bázi Diabla mělo být postaveno Lamborghini Raptor nebo Lamborghini Pregunta. Obě auta ale zůstala jen ve fázi prototypů a na obdobný sériový vůz si fanoušci a majitelé museli počkat do frankfurtského autosalonu 2007. Právě tam si Reventón odbyl světovou premiéru.

Automobilka Reventón představovala spíše jako umělecké dílo, než opravdový vůz. Vždyť s cenovkou 1 000 000 Euro a s výrobou pouhých 20 exemplářů, bylo jasné, že většina vyrobených aut zůstane v garážích, než aby se dostaly do silničního provozu.

Jak jsme již uvedli, Reventón využil estetiku neviditelných stíhacích letounů. Hlavním zdrojem byla stíhačka F-22 Raptor, ale ostré hrany znalcům spíše připomenou neviditelný bombardér F-117 Nighthawk.

Silueta zůstala podobná s modelem Murciélago LP640-4, na jehož podvozku byl Reventón postaven, nicméně celkové provedení bylo naprosto odlišné. Množství ostrých hran, do špičky tvarovaná příď a agresivní nasávací otvory evokují „neviditelné“ bojové letouny stealth, jakým je právě F-117 Nighthawk, samotný „stealth“ systém se ale nepoužil, radarům měřícím rychlost se bohužel neschováte. Karbonové panely karoserie jsou k šasi, sestavenému z oceli a kompozitu, připevněny buď nýtováním, nebo lepením. Exteriéru dominují i světlomety z LED diod, víčko nádrže vyfrézované z jediného kusu hliníku, nebo průhled na motor, uložený pod čirým sklem a nová originální kola. Ta vypadají precizně jako skalpel, navíc turbínovým efektem napomáhají chlazení karbonových brzd.

S vojenským střihem a speciálním matným odstínem exteriéru ladí také kokpit, kterému se navzdory luxusní výbavě daří vypadat vojensky stroze. Palubní přístroje se podobají leteckým budíkům, jsou vyrobený z TFT displejů z tekutých krystalů, nechybí ani ukazatel přetížení G. Řidič, nebo snad pilot, si navíc může vybrat ze dvou zobrazení. Displeje se šéfům automobilky natolik zalíbily, že je máme čekat i v budoucích autech.

 

Reventón byl poháněn upraveným dvanáctiválcovým motorem z Murciélaga LP640. Oproti němu dostal zvýšený výkon na 650 koní, který vylepšil celkovou dynamiku automobilu.

Všech dvacet jedna exemplářů bylo nalakováno speciálním lakem Grigio Barra, který podle designérů má stejný odstín jako tekoucí ocel. Dvacet vozů se vydalo do světa, podle britského magazínu EVO poputovalo dvanáct Reventónů do USA a po jednom do Itálie, Francie, Švýcarska, Německa, Rakouska, Japonska, Kanady a Dubaje, vůbec první vyrobený kus s pořadovým číslem 0/20 zůstal v majetku Lamborghini, když byl přesunut do muzea automobilky v Sant‘ Agatě.

Reventón

Reventón Roadster – stíhačka bez střechy

Reventón Roadster byl uveden před oči světové veřejnosti přesně dva roky po té, co se na stejném autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem objevil Reventón kupé.

Tak jako na kupé bylo i na Roadster pohlíženo jako na umění, automobilka otevřený model připodobňovala k soše, byť k soše opravdu rychlé.

I Roadster dostal karoserii plnou ostrých hran, evokující neviditelné letouny. Jednou ze změn oproti uzavřené verzi se stal kryt dvanáctiválcového motoru, uloženého příčně uprostřed. Za sedadly pasažérů se objevily bezpečnostní rámy, které se v případě převrácení vozu vystřelí z krytů a ochrání tak posádku. Ještě za nimi se uprostřed vozu objevil malý nenápadný spoiler, mající hned několik funkcí. Spoiler za posádkou zlepšuje aerodynamiku, zpevňuje karoserii, a navíc nese třetí brzdové světlo. Samotný kryt motoru je při prvním pohledu možná shodný s tím v kupé, nicméně se odlišuje. Je takřka vodorovný, tvořený ze čtyř skel, umožňující pohled na bušící srdce vozu.

Dvanáctiválcový motor je tou samou pohonnou jednotkou, která pohání Murciélago LP670-4 SuperVeloce. Evoluce motoru, starající se o pohon již prvních Lamborghini, byl znovu vyšlechtěn a při objemu 6,5 litru produkuje 670 koní. Ty vozu umožňují vozu zrychlit z nuly na sto za 3,4 sekundy a jet maximální rychlostí 330 km/h. Standardní a jedinou možností přenosu výkonu na silnici je jako u kupé robotizovaná sekvenční převodovka E-Gear.

Interiér vozu se od toho v kupé odlišuje. V Roadsteru si budou majitelé moci interiér nakonfigurovat podle svých nejtajnějších přání. Možností je alcantara a jemná kůže na sedadla, hliník nebo karbon na palubní desku. Originální přístroje z tekutých krystalů zůstaly totožné.

Poslední změnou je samotná barva karoserie. Jednadvacítka Reventónů kupé byla natřena šedou Grigio Barra, lak na Roadsteru je matný šedý Grigio Reventón.

Cena vozu byla určena na hodnotu 1,1 milionu Euro bez daně. Přesný počet vyrobených vozů není znám, světem ale kolují zvěsti o 15 vyrobených automobilech. Jejich produkce odstartovala letos v říjnu, jestli se alespoň jeden kus dostane do České republiky je vysoce nepravděpodobné. Kam vozy poputují nevíme, jedinou informací je, že si jeden singapurský majitel objednal rovnou dva Reventóny Roadster. Nám by stačil alespoň jeden…

Reventón Roadster

Jeden myslel na “Reventón: silniční stíhačka

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..