Historie

E-gear: sekvenční převodovka

S příchodem modelu Gallardo se do nabídky automobilky Lamborghini dostala i sekvenční převodovka, která byla u italského výrobce pojmenována E-gear. E-gear se stal během let natolik populární, že díky němu postupně Lamborghini ukončilo výrobu manuálních převodovek.

E-gear jako první dostalo babylambo, nicméně po krátké chvíli se objevil i v příplatkové výbavě modelu Murciélago. Zprvu byla šestistupňová sekvenční převodovka za příplatek cca 10 000 euro, při rostoucím zájmu se stal e-gear standardní výbavou, popřípadě výbavou bez příplatku. V roce 2010 bylo asi 95 % vyrobených Lamborghini vybaveno sekvenční převodovkou, přičemž toto číslo rok od roku narůstá. I proto se možná dříve běžný manuál odebere navždy do důchodu.

Automobily vybavené sekvenční, nebo také poloautomatickou převodovkou postrádají pedál spojky, to proto, že ji nahrazuje počítač. Řidič automobilu tak řadí pomocí pádel pod volantem, aniž by sešlapával spojkový pedál. Pravým o stupeň nahoru, levým o stupeň dolů, neutrál zařadíte zmáčknutím obou pádel naráz. Zpátečka se řadí pomocí tlačítka R, které je v obou současných modelech umístěno vlevo pod volantem.

E-gear umělo zpočátku pracovat ve třech režimech, v základním poloautomatickém, plně automatickém a režimu sport. V prvním režimu si při nadměrně vysokých otáčkách vůz sám přeřadí, v režimu sport je řidič svým pánem, automobil za něj sám neřadil. Plně automatický režim pak byl dodáván pouze pro Gallardo, v Murciélagu byl nahrazen módem pro kluzké tratě.

Krátce po uvedení na trh byl v roce 2006 e-gear vylepšen, když se v režimech objevil systém Thrust, alias launch control. Ten při vypnutí kontroly trakce, zmáčknutí tlačítka sport a vytočení motoru na 4000 otáček za minutu umožní to nejlepší zrychlení.

S nástupem Gallarda LP560-4 v roce 2008 se v nastavení e-gearu objevil mód nazvaný „Corsa“ (z italštiny závod). Díky němu řadí převodovka o 40% rychleji než v běžném nastavení. V normálním provozu to podle kritiků snižuje komfort jízdy, a tak se mód Corsa hodí především na projížďky po okreskách a jízdách na okruhu.

E-gear se stal nesmazatelnou součástí Lamborghini nového milénia tak jako pohon všech kol. Nástupce Murciélaga, model Aventador dostal vylepšený systém nazvaný ISR (Independent Shifting Rods)), jehož hlavní novinkou byl sedmý převodový stupeň. To Huracán se už dočkal zcela odlišné skříně, sedmistupňové dvouspojkové převodovky, Lamborghini Doppia Frizione,

3 komentáře: „E-gear: sekvenční převodovka

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..