Miura SVJ: Červený kus míří do aukce, prodá se za 60 milionů Kč?
Miura SVJ patří mezi nejcennější modely Lamborghini historie. Jeden z pouhých několika vyrobených exemplářů nyní míří do aukce. Společnost RM Auction nabízející vůz odhaduje, že by se červená Miura SVJ na dražbě v americké Arizoně mohla prodat za částku 2.000.000 až 2.600.000 dolarů. To znamená, že by se legendární supersport mohl vydražit až za 60 milionů korun.
Současný majitel automobil vlastní od roku 2010, kdy jej rovněž vydražil u firmy RM Auction. Vůz jej tehdy přišel na 728.000 liber, tedy asi 26 milionů korun. To ukazuje, že hodnota historických Lamborghini letí vzhůru. Dražená Miura SVJ je v perfektní kondici, součástí nabídky je i dokumentace z restaurování vozu a další historické dokumenty.
Červený exemplář byl vyroben v červenci 1971, tehdy jako Miura SV s bílou karoserií a modrým interiérem, s číslem šasi 4892. O tři roky později vůz prošel přestavbou do modelu, dnes nazývaného jako Miura SVJ. Automobil se tehdy dočkal upraveného vzhledu a posíleného motoru. Lamborghini vůz tehdy označilo jako Miura SV Mod Jota.
Zatímco původně daný exemplář vlastnil jistý římský doktor, později se auto dostalo přes Japonsko do USA. Poprvé bylo restaurováno na konci osmdesátých let, další důležitou prohlídkou prošlo v roce 2007. Tehdy Claudi Zampolli, bývalý zaměstnanec Lamborghini divize speciálních projektů, potvrdil, že se skutečně jedná o Miuru SVJ, tedy automobil upravený samotnou automobilkou a ne třetí stranou, jak se též dělo. Následně Miura SVJ prošla náročnou restaurací pod vedením experta Garyho Bobileffa, kdy dostala nynější červený lak Rosso Granada.
Miura SVJ patří nejen mezi nejcennější Lamborghini historie, ale také mezi ta nejzajímavější. Historie této verze se datuje do roku 1970, kdy hlavní testovací jezdec automobilky Bob Wallace postavil na základech Miury S speciál podle pravidel závodní série J. Takzvaná Miura Jota dostala odstrojený interiér, přepracovaný vzhled i podvozek a dvanáctiválec vyladěný na 400 koní.
Po prezentaci auta na ženevském autosalonu roku 1971 Ferruccio Lamborghini rozhodl o sešrotování auta, Miura Jota se mu totiž nehodila do jeho koncepce, kdy tvrdohlavě odmítal nasazení vozů Lamborghini do závodů. Miura Jota však byla zachráněna a místo do šrotu zamířila k milionáři Alfredu Belponemu. Ten si ale auta dlouho neužíval, protože během testování na dálnici nabouralo a shořelo.
Dopravní nehoda sice znamenala konec Miury Jota, legenda ale žila dál. Zákazníkům Lamborghini se závodní speciál natolik zalíbil, že si vydupali postavení kopie takového auta. Díky tomu vznikl automobil dnes nazývaný jako Miura SVJ. Ten se dočkal upravené techniky a vzhledu po vzoru Joty. Dodnes není jasné, kolik exemplářů Miury SVJ bylo postaveno, hovoří se o pěti až sedmi kusech. Vedle originálních kousků však byly externími firmami postaveny i další vozy, v tomto případě se ale už jedná o tuning.
Foto: RM Auction