Gallardo: Důraz na individualizaci

Lamborghini Gallardo je prodejně nejúspěšnějším modelem této značky v její historii, celkem 14.022 vyrobených kusů znamenalo, že někteří zákazníci chtěli ten svůj kousek od těch ostatních odlišit. Proto vzniklo hned několik limitovaných edic se speciálním vzhledem. Druhý díl našeho speciálu o historii Gallarda se věnuje právě takovým variantám.

Italská automobilka nabízí svým zákazníkům, kteří se chtějí odlišit, individualizační program Ad personam, díky němuž si mohou svůj automobil naspecifikovat podle svých nejtajnějších představ. Vedle toho v průběhu let představila několik designových edic Gallarda, které naspecifikování speciálního auta zjednodušily.

SE znamená dvě barvy a silnější motor

Vůbec prvním takovým upraveným Gallardem bylo Gallardo SE představené v červenci 2005 na tehdejším Concorso Italiano. Lakonická zkratka SE znamenala special edition. Pokud by s jdnalo o jedinou speicální edici, určitě by toto jméno sedělo, s odkazem na množství odvozených verzí Gallarda však dnes zní poněkud směšně.

Gallardo SE se odlišilo dvoubarevnou karoserii – základní barvu doplnily černé doplňky jako zrcátka, střecha, kryt motoru a spoiler vpředu a vzadu. Zákazníci mohli vybírat ze čtyř laků karoserie – bílého Balloon white, žlutého Giallo Midas, oranžového Arancio Borealis a zeleného Verde Ithaca. S touto barvou ladil i vnitřek, který kombinoval černou s odstínem karoserie.

Automobil dostal i inovovanou techniku v podobě 5,2litrového desetiválce posilněného na 520 koní, kterého se od modelového roku 2006 dočkalo i běžné Gallardo. Vedle toho bylo zkráceno prvních pět převodů šestistupňové sekvenční převodovky e-gear, což znamenalo zkrácení akcelerace z 0-100 km/h o 0,2 s na 4,0 sekundy.

Lamborghini vyrobilo pouze 250 exemplářů Gallarda SE, přičemž každé z nich dostalo plaketku s patřičným číslem.

Bicolore jako nástupce SE

Ke dvoubarevné kombinaci karoserie se Lamborghini vrátilo šest let po představení Gallarda SE, kdy na trh dorazilo Gallardo LP560-4 Bicolore. Automobil opět dostal černou střechu, tentokrát včetně sloupků karoserie a části zádě, zrcátka naopak zůstala v barvě karoserie. Tu bylo možné tentokrát vybírat z pěti odstínů – žlutého Giallo Midas, oranžového Arancio Borealis, šedého Grigio Telesto, bílého Bianco Monocerus a modrého Blu Caelum. Ve srovnání s SE tak přibyla v nabídce modrá a šedá, naopak zelená z ní vypadla.

Zatímco SE se pochlubilo tehdy novými koly Callisto, Bicolore použilo 15paprsková kovaná kola Skorpius z Gallarda Superleggera.

Změny mezi oběma vozy najdeme také uvnitř, Gallardo SE mělo zářivý dvoubarevný interiér, kabina Bicolore použila také dvě barvy, avšak základní černou doplnilo pouze prošívání v barvě karoserie (pouze bílá auta dostala šedé prošívání).

Gallardo Bicolore vzniklo ve dvou odlišných variantách. Zatímco pro Evropu a Asii byla určena silnější varianta LP560-4 s pohonem všech kol a silnějším desetiválcem o výkonu 560 koní, na americký trh byla dodávána verze LP550-2 s pohonem zadních kol a slabším desetiválcem s 550 koňmi. V obou případech byl motor kombinován se šestistupňovou sekvenční převodovkou e-gear. Kolik exemplářů Gallarda Bicolore vzniklo, není přesně jasné, hovoří se o 222, nebo 250 kusech.

Černočerná Nera

Lamborghini si vedle dvoubarevné karoserie pohrálo také s jednobarevnou, ještě před verzí Bicolore ukázalo v roce 2006 Gallardo Nera, které mělo demonstrovat možnosti individualizačního programu Ad personam.

Automobilka postavila 185 vozů z této edice, přičemž každý z nich kombinoval černý lak (v nabídce byly dva odstíny – Nero Serapis a Nero Noctis) s detaily lakovanými matným lakem. Mezi ně patřily zadní spoiler, zrcátka, střecha a další prvky karoserie. Černá byla i kola Callisto, zatímco zadní světla byla zatmavená.

Uvnitř se objevilo kosočtverečné prošívání Q-citura vzdávající hold nejstarším modelům značky. Interiér kombinoval černou (Nero Perseus) s bílými prvky (Bianco Polar).

Ve standardní výbavě nechyběla navigace, zadní parkovací kamera, alarm nebo zvedání přední nápravy. Základem bylo Gallardo modelového roku 2007, o pohon všech kol se tak již staral posilněný desetiválec s 520 koňmi. Převodovka e-gear byla tehdy nabízena ještě na přání.

Tricolore jako oslava Itálie

V roce 2011 Itálie slavila 150 let od svého sjednocení a italské automobilky se tehdy předháněly v tvorbě edic svých aut oslavujících toto výročí. Také Lamborghini se této „soutěže“ účastnilo a na trh vypustilo Gallardo LP550-2 Tricolore, které se začalo vyrábět v dubnu 2011.

Gallado Tricolore bylo dostupné ve dvou lacích karoserie – černém a bílém, který doplnila italská trikolora vedoucí přes celou karoserii. Ta byla lakovaná a nejednalo se tedy o nějakou nálepku. Trikolora zdobila také interiér, kde byla umístěna na sedadle řidiče, čímž opticky navazovala na tu vnější.

Elegantní edice byla postavena základech verze LP550-2 znamenající pohon zadní kol a motor s 550 koňmi. Ten byl standardně kombinován s e-gearem. Ve výbavě nechyběl ani prosklený kryt motoru či zvedání přídě.

Lamborghini dopředu neuvedlo, kolik exemplářů Gallarda LP550-2 Tricolore vyrobí, pouze zdůraznilo, že počet vyrobených aut bude limitován. S ohledem na oslavy 150 let sjednocení Itálie se tak běžně hovoří o 150 vyrobených kusech.

Za deset let výroby Gallarda vznikly i další edice, které se od výchozího auta lišily pouze svým designem, ty však byly určeny pouze pro vybrané trhy. Takové edice si představíme zase někdy jindy. Zajímavé je však zdůraznit, že designové edice nikdy nebyly postaveny na základech Spyderu, ale vždy na základech kupé.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..