Gallardo: Babylambo pro každý kus světa
Lamborghini Gallardo vydrželo ve výrobě 10 let, což je i na supersporty velice dlouhá doba. Zájem zákazníků automobilka udržovala speciálními edicemi, s rostoucím stářím vozu přibývaly i takové, které byly určeny pouze pro vybrané trhy. Ty se proti běžným verzím lišily jen odlišným vzhledem.
Momo pro Američany
První taková edice však přišla již v roce 2005, tedy dva roky po debutu Gallarda. Jmenovala se Gallardo Momo, což naznačuje, že na její úpravě spolupracovala italská firma Momo nabízející různé doplňky pro automobily. Automobil zavzpomínal na dřívější Diablo VT Roadster Momo, na které odkazuje barevná kombinace automobilu – žlutou doplňuje červená. Specialitou je i nenalakovaný karbonový spoiler na zádi.
Postaveno bylo jen 12 kusů, které byly prodány výhradně přes kalifornské zastoupení Lamborghini v Orange County, které ve své době bylo největším prodejcem značky na světě. Jeho největší sláva skončila v roce 2009, kdy bylo zavřeno kvůli dluhům jeho tehdejšího majitele – Vika Keuyliana.
Lamborghini oslavuje italské fotbalisty
Itálie v roce 2006 slavila titul mistrů světa ve fotbale a u takové příležitosti nemohlo chybět ani Lamborghini. Zastoupení v Padově totiž nechalo postavit speciální exemplář Gallarda, který tuto událost oslavil. Automobil je někdy označován jako Gallardo Italia, sami tvůrci ale přiznávají, že auto vzniklo díky možnostem individualizačního programu Ad personam.
Automobil byl postaven v roce 2007 na základech modernizovaného Gallarda, což znamená desetiválec s 520 koňmi. Specialitou auta je lak Squadra Azzura (fanoušci fotbalu samozřejmě vědí, že takové jméno odkazuje na přezdívku italského nároďáku), interiér kombinující modrou alcantaru a černou kůži a především italská trikolora umístěná na střeše vozu.
Asijská expanze začíná
V posledních letech se pro Lamborghini stávaly stále důležitější asijské trhy. Z toho důvodu pro zdejší země vzniklo hned několik speciálních edic. Dokonce se dá říct, že Asie hrála v těchto edicích prim. V jiných koutech světa takto zaměřené edice prakticky nevznikaly, což dokazuje, že asijští zákazníci milují individuální vzhled a limitované edice.
V roce 2010 Lamborghini slavilo 10 let na singapurském trhu, který se pro automobilku stal velice důležitým odbytištěm, přičemž k této příležitosti vzniklo 10 exemplářů Gallarda LP550-2 Singapore Limited Edition.
Základem edice bylo Gallardo LP 550-2 – automobil měl tedy pohon zadních kol a desetiválec s 550 koňmi. Svými designovými prkvy se ale auto stavělo do podoby vrcholného modelu LP 570-4 Superleggera – z této verze pocházely nárazníky a malý přítlačný spoiler na zádi, z původní Superleggery byla zase použita kola Scorpius. Celek doplnily oranžové detaily. Pět exemplářů bylo lakováno v bílém laku, pět v černém.
Smršť nových edic
V roce 2012 bylo jasné, že Gallardo je už na konci svých sil, i proto v tomto roce bylo představeno hned devět nových provedení tohoto modelu. Z toho hned pět bylo určeno pouze pro vybrané trhy.
Gallardo MLE bylo určeno pro Malajsii, zkratka totiž znamená Malaysia Limited Edition. Podobně jako varianta pro Singapur i verze pro Malajsii kombinovala techniku Gallarda LP 550-2 a vzhled Gallarda LP 570-4 Superleggera. V tomto případě však auto dostalo kola Apollo a výběr ze tří laků karoserie – zeleného Verde Ithaca, oranžového Arancio Borealis a bílého Bianco Monocerus.
Gallardo LP 560-4 Bianco Rosso zase původně vzniklo pro japonský trh, a to na oslavu 45 let od doby, kdy do Japonska byl dovezen první vůz značky Lamborghini, kterým mimochodem byl model 400 GT 2+2. Dva kusy této edice se ale objevily na prodej i v USA, protože vzhled auta mohl být objednán prostřednictvím individualizačního programu Ad personam.
Automobil na rozdíl od většiny geograficky omezených edic používá pohon všech kol. Gallardo LP 560-4 Bianco Rosso kombinuje černou (lak Nero Noctis), nebo bílou (Bianco Monocerus) karoserii s červenými detaily (Rosso Mars). Název samozřejmě odkazuje na barvy vlajky země vycházejícího slunce, kombinace červené a bílé je navíc v silně nacionalistickém Japonsku velice populární.
Čína hraje prim
Čína se pro automobilky stává důležitým trhem, vždyť s USA v posledních letech bojuje o titul největšího automobilového trhu světa, přičemž zaoceánského konkurenta už několikrát překonala. Není proto překvapením, že i Lamborghini chce nalákat co nejvíce čínských zákazníků ke svým modelům. Chystané SUV Urus bude přímo cílit na zdejší klientelu, zatím si Číňané musí vystačit se speciálními edicemi.
Gallardo LP550-2 GZ8 Edizione Limitata odkazuje svým názvem na město kanton (Guǎngzhōu). Technika vychází z verze LP 550-2, vzhled ale odkazuje na LP 570-4 Super Trofeo Stradale inspirované závodními okruhy, a to karbonovým krytm motoru a výrazným přítlačným spoilerem. Celek zvýrazňují oranžovozlaté detaily a černá střecha. Vnitřek kmbinuje bílou a černou. Vyrobeno osm kusů z této edice, což naznačuje i číslovka v jejím názvu.
Gallardo LP550-2 Hong Kong 20th Anniversary Edition bylo zase určeno pro Hong Kong, v roce 2012 oslavovalo 20 let fungování firmy Kingsway Car jakožto oficiálního prodejce automobilů značky Lamborghini. Také těchto osm kousků techniky vychází ze zadokolky LP 550-2, v tomto případě jsou ale úpravy decentní, omezují se totiž pouze na zlaté detaily. Mezi ně patří „rychlé“ pruhy na karoserii nebo kola Cordelia. Přítlačný spoiler je černý, neobvyklá jsou červená pádla převodovky v interiéru.
Inspirace na nové edice dochází
Pro Čínu bylo určeno také Gallardo LP560-4 Oro Elios, které je nejlepším důkazem, proč si mnozí dělají srandu z limitovaných edic tohoto modelu. Oro Elios se totiž omezuje pouze na zlatý lak a interiér s červenými detaily. I přes tyto nicotné detaily bylo auto nazváno speciální edicí, byť nebyl zveřejněn počet jeho vyrobených kusů.
V roce 2012 začalo Lamborghini pořádat dva oddělené značkové šampionáty Super Trofeo, k zavedenému evropskému (pořádanému od roku 2009) přibyla asijská série. Uvedení asijské série bylo úspěšné, a tak se našel důvod pro další edici Gallarda – LP570-4 Super Trofeo Asia mělo oslavit tento šampionát. Automobil technicky vycházel z Gallarda LP570-4 Super Trofeo Stradale, rozdílem byla výhradně žlutá karoserie doplněná o červené doplňky. Vyrobeny byly pouze tři exempláře tohoto modelu, což je ve srovnání se 150 kusy výchozího modelu opravdu minimální počet.
V posledním roce výroby Gallarda se své edice dočkala i Indie, kde mají prodeje aut v budoucnu ještě výrazně růst. Gallardo LP 550-2 India Limited Edition připomene Gallardo LP 550-2 Valentino Balboni, a to jak použitou technikou, tak pruhy na karoserii. Zlatý a bílý pruh doplňuje ještě zelený, trojice tak tvoří barvy indické vlajky, přičemž tento motiv se objevuje také uvnitř. Vyrobeno bylo šest aut této edice.
Edice zaměřené na jednotlivé trhy ukazují, že o zájem muselo bojovat především Gallardo kupé. Od otevřenho Spyderu žádná taková edice nevznikla. I to ukazuje, že Gallardo Spyder si nepotřebovalo vylepšovat prodejní lacinými úpravy, podle statistik se přitom vyrábělo méně Spyderů než Coupé.