Data Urusu prozrazena. Jaký je jeho výkon a zrychlení?
Premiéra Lamborghini Urus se blíží, světu se odhalí již 4. prosince, a tak automobilka začala postupně vypouštět informace o tomto autě. Naposledy odhalila, jaké budou jeho schopnosti. Pojďme si je představit.
Už delší dobu víme, že o pohon se postará dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec. Použití turbomotoru automobilka vysvětluje jeho výhodností pro tento typ auta – nabídne dostatek točivého momentu už v nízkých otáčkách, což se hodí při pohybu v terénu. Pravdou nicméně je, že tento agregát byl nutností i kvůli nižší udávaným emisím oxidu uhličitého.
Motor bude v Urusu naladěn na 650 koní a 850 N.m, což autu umožní zrychlit z 0-100 km/h za 3,7 sekundy a jet více než 300 km/h. Tyto hodnoty byly podle šéfa vývoje Maurizia Reggianiho nutností, pro moderní Lamborghini jsou takové parametry minimem. Ve skutečnosti Urus může být ještě rychlejší, během testů podle novinářů prý s launch controlem zrychlil na stovku za 3,35 sekundy!
Vidlicový osmiválec bude standardně spárován s osmistupňovou automatickou převodovkou (nejspíše od ZF) a pohonem všech kol. V základním nastavení bude posílat točivý moment na obě nápravy v poměru 40:60 (ve prospěch té zadní), v případě potřeby lze ale dopředu poslat až 70 % momentu a 87 % dozadu.
Standardem má být též natáčení zadní nápravy, která pomůže s agilitou v utažených zatáčkách a stabilitou ve vyšších rychlostech. Zadní kola se zvládnout otočit o šest stupňů, čímž virtuálně natáhnou, nebo zkrátí, rozvor náprav o 600 mm. K dispozici budou též karbon-keramické brzdy (s 440mm kotouči vpředu a 370mm vzadu), adaptivní podvozek nebo aktivní stabilizátory, které sníží náklony karoserie v zatáčkách. Aby to zhruba 2,2 tuny vážící Urus všechno zvládl, bude mít 48V elektrický systém.
Uvnitř najdeme digitální přístrojový štít se svébytnou grafikou. Zajímavý bude přepínač režimů Anima. K dispozici bude šest nastavení (Strada, Sport, Corsa, Neve, Terra, Sabbia), které upraví chování motoru, převodovky, pohonu všech kol, aktivních stabilizátorů, natáčení zadní nápravy nebo elektroniky pro různý druh povrchu. Individuálně pak bude možné nastavit řízení nebo odpružení pomocí přepínače Ego.
Začátek prodeje auta je naplánován na jaro 2018, cena se patrně bude pohybovat kolem částky 180.000 eur. V roce 2019 pak nabídku rozšíří plug-in hybrid.
Zdroj: Top Gear, Auto Bild