Countach je typické Lamborghini

Přinášíme Vám přeložený americký test Lamborghini Countach, jež napsal jeden z amerických majitelů tohoto úžasného vozu. Jako majitel přímo ukazuje, jaké jsou klady a zápory vlastnictví takového automobilu, snu tolika chlapců v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století.

Úsilí potřebné k řízení Countache do značné míry odpovídá jeho vzhledu. Countach vypadá brutálně, a tak se chová i při samotném řízení.

Vnější vzhled automobilu
Countach je divoké auto. Ty obrovské zadní pneumatiky mu dodávají brutální vzhled. Křivky automobilu vypadají spíše jako vesmírná loď, než jako osobní automobil. S největší pravděpodobností jej budete nenávidět, nebo milovat. Všichni se shodneme, že dokonalý design má vliv na všechny automobilové nadšence. Zadní křídlo? Ve skutečnosti nepotřebujete žádné křídlo, vždyť zhoršuje aerodynamiku vozu! Je obecným faktem, že zadní přítlačné křídlo sníží vozu maximální rychlost o 8 až 16 km/h. Záď vozu se nesnaží vzlétnout, a tak křídlo nemá žádný účinný dopad. Pokud jej chcete, jedná se jen o uhlazení vzhledu. Zdá se, že v USA je křídlo mnohem populárnější než v Evropě.

Vnější nátěr
Lak na autě je přinejlepším průměrný. Viděl jsem mnohé nedostatky na vozech originálně lakovaných automobilkou. Jeho kvalita se rozhodně nevyrovná moderním levným automobilům. Co laku chybí v kvalitě, to nahrazuje vášní. Vůz má něco navíc, s pocitem ruční práce a kvalitního zpracování. Drobné kosmetické vady jakoby patřily k charakteru automobilu. Countach bude mít nějaké trhliny na karoserii. Na tom mém jsem si všiml několika u zadních chladících otvorů u motoru.

Interiér
Nastupování a vystupování z Countache je vždy obtížné. Myslím si, že si to budete užívat, nebo naprosto nenávidět. Každý, kdo nastoupil do Countache opakovaně, si je vědom toho, co musí udělat, aby se do vozu dostal. Myslím, že nejlepší přístup je použít cokoliv, co funguje. Jen se ujistěte, že jste rychlý, abyste se necítili trapně před okolím. Poté, co za sebou zavřete dveře, zjistíte, že se cítíte pohodlně. Dveře lze snadno otevřít a zavřít. Stačí sáhnout na madlo, které se nachází uprostřed dveří, a najít v horním rohu kliku. Zatáhněte za ní a dveře se otevřou. Otevírání i zavírání funguje velice dobře a hladce. Interiér je ručně vyráběn. „Banánové“ sedačky jsou pohodlné a evokují sedmdesátá léta. Sedačky spolupracují s tunelem převodovky, aby vás pevně udržely i v těch nejostřejších zatáčkách. Nekloužete z jedné strany na druhou jako v jiných autech. Zato tovární klimatizace není dobrá. V horkých letních dnech si někdy sedám na osušku, abych se cítil pohodlně. U modernějších verzí, od poloviny osmdesátých let, je klimatizace lepší. Naštěstí existují některé společnosti, které vám do auta namontují lepší klimatizaci.

Malá okénka jsou takřka k ničemu. Jeden spisovatel o nich prohlásil, že byly tvořeny jen pro italské řidiče, aby jimi mohli na mýtnicích házet liry na zaplacení italských autostrád.

Vnitřek vozu se za léta výroby Countache změnil jen nepatrně. Nejrazantnější změny zde proběhly v roce 1979, kdy se změnily otáčkoměr a rychloměr na palubní desce. Ciferníky od Stewart Warner nahradily ty od firmy Jaeger. V tomtéž roce se do interiéru dostala kůže.

Když se posadíte do několika vozů, tak možná zjistíte, že některé ukazatele jsou na jiných místech, než mají být. Někdy je palivoměr tam, kde je jindy ukazatel tlaku oleje. Zřejmě v továrně udělali občas chybu a ukazatele namontovali jinam…

Dvoumetroví lidé se za volant vejdou, ale těžce, musí hodně skrčit kolena. Někteří vysocí majitelé to řešili přimontováním sedačky rovnou k podlaze. Pokud se do auta neposadíte, Diablo je prostornější.

Ergonomie
Tak na tu tady hned zapomeňte. Nikdo ergonomii nezmínil, když se tohle auto navrhovalo. Rozmístění pedálů je strašné. Spojka, brzda a plyn jsou příliš blízko u sebe. Své auto musím řídit v ponožkách! Když obuji boty, tak vždy narážejí do sebe, když chci stisknout jeden z pedálů. Možná, že má někdo lepší nápad, ale já ne.

Spojkový pedál je velice tuhý, řazení pevné. Auto vám sebere hodně sil při používání spojky ve městě. Countach není vozem pro ježdění do supermarketu pro krabici sušenek. Po delším čase stráveném s autem si na spojku zvyknete. Při nízkých rychlostech je obtížné i řízení. Jak ale zrychlíte, vůz přestane vyžadovat takové fyzické napětí od řidiče. Zjemní se chod řízení, řazení, i pedálu spojky. Řízení je dokonalé, volant malý a tlustý. Ve vysokých rychlostech Countach začíná dávat smysl, začne se skvěle chovat. Manuální převodovka vás odmění – tohle není elektronický pocit moderních aut.

Viditelnost
Viditelnost vzad je špatná. Když se poprvé otočíte přes rameno, netušíte, kde hledat nějaký prostor. Připadalo mi to, jako hledání jehly v kupce sena. Po delším čase je to čím dál tím snadnější – jako další atributy vozu. Také nakonec najdete úzký pás, kterým je vidět dozadu. Přesto si musíte dávat pozor, hlavně na mrtvé úhly. Často na dálnici nemáte ponětí o autech okolo sebe. Mnohé posádky si váš vůz prohlíží a nedávají pozor na řízení, a tak je těmto autům lepší ujet, zvlášť při přejíždění z jednoho pruhu do druhého.

Výkon
V době svého uvedení to bylo velice rychlé auto, nicméně maximální rychlost není tak skvělá. Její hodnota se pohybuje někde okolo 250 až 270 km/h. Hodně záleží na modelu, motoru, jak byl ve fabrice postaven, a jeho současném stavu. Slabá maximální rychlost je způsobena i špatnou aerodynamikou vozu. Velké pneumatiky a otvory sání jejímu koeficientu moc nenahrávají. Četl jsem, že hodnota aerodynamického odporu je asi 0,42 bez křídla. Automobilu však pomáhá lehká konstrukce, která přináší lepší výsledky zrychlení, než jeho konkurenti od Ferrari. V dnešní době se už nemůže chlubit výkonem, který má dnes každý druhý Mustang. Pokud chcete ten nejsilnější Countach, měli byste se mrknout po evropské verzi modelu Countach QV z konce osmdesátých let.

Ovladatelnost
Auto se na silnici skvěle cítí, jako kdyby bylo tvořeno pro jízdu v zatáčkách. Vyžaduje to spoustu úsilí, abyste Countach vyvedli z míry. Na klikatých silnicích nebudete mít žádný problém udržet za sebou moderní supersport. Brzdy jsou na svojí dobu velice dobré, ale pokud potřebujete brzdy vynikající, budete si je muset upravit. Firma Movit vyrábí kotouče, které pasují do původních ráfků. Pokud budete prudce brzdit, nemusíte se ničeho bát, auto se na silnici udrží, zavěšení je pevné.

Většina řidičů si při couvání sedne na práh u dveří, dívá se dozadu před pravé rameno a zároveň ovládá spojkový a plynový pedál. Takový způsob jsem použil jen jednou, raději zařadím neutrál, vypnu motor a auto rukama dotlačím na to správné místo. Určitě je můj způsob mnohem zábavnější.

Startování auta není tak snadné, musíte chvilku počkat, než se motor zahřeje. Nemůžete jen tak naskočit a odjet.

Čumilové
Čumilové a kolemjdoucí budou u auta každou chvilku, zvláště bílý lak je přitahuje ještě více. Každý majitel Countache má nějaký zábavný příběh se zírajícími lidmi. Jsou všude – když tankujete, když jedete po dálnici, když auto někde zaparkujete. Většinou se ptají na to samé – kolik váš vůz stál, jestli si ho můžou vyfotit, atd.

Potkal jsem mladíky v Chevroletu, kteří by mě mohli porazit v závodě ve zrychlení. Jel jsem Countachem v noci a během hodiny a půl napočítal pět různých lidí, kteří mě fotografovali. Při noční jízdě blesk foťáků zaregistrujete, takže pokud nechcete být obtěžováni, pořiďte si ochranné brýle s postranními štítky. Dokonce ani Diablo nezpůsobuje tolik pozornosti, jako Countach. Nikdy jej nenechávejte bez dozoru, nikdy si jej nenechávejte zaparkovat, ani v těch nejnutnějších případech. Nicméně dívky tohle auto zbožňují!

Závěr
Spojka je mechanickou slabinou Countache, můžete ji chránit, ale jen do určité míry. Rozhodně se vyhněte burnoutům při rozjezdech. Nikdy jsem to ani nezkoušel, proč bych to měl zkoušet, když to na mně neudělá dojem?

Ve městech je dobré vůz řídit jako náklaďák, výhodou je vyhnout se silnicím se značkami Stop. Oprava rozbité spojky stojí sto až dvě stě tisíc (počítáno z kurzu dolaru). Záleží na prevenci údržby a cenách servisu. Countach ale nepotřebuje žádné „velké“ služby – žádné díly, které je nutné vyměnit každých pět let. Auto je spolehlivé, pokud se s ním jezdí pravidelně každý měsíc. Jako u každé exotiky nemůžete čekat spolehlivost, pokud Countach dlouho nejel.

S Countachem musíte získat zkušenosti, aby se vám s ním lépe jezdilo. I to je důvod, proč jej novináři tak hanili. Automobilový pisálek mohl do něj nasednout, strávit s ním čtvrt hodiny, a zase vrátit. Po tak krátké době se s ním nemohl cítit pohodlně, jen málo lidí by to zvládlo. Jiné soudobě exotiky (Boxer, Testarossa) byly mnohem snadnější na řízení.

Určitě si prohlédněte tovární manuál, který je naprosto k ničemu. Přečtete-li jej pozorně, jistě najdete mnohé chyby a komické informace.

A jaké auto koupit?
Určitě nekupujte auta s mechanickými nebo kosmetickými problémy. Měli byste koupit to nejkvalitnější auto, které najdete. Levnější vůz s drobnými mechanickými a kosmetickými problémy vyjde nakonec dráž, než dražší, kvalitnější auto.

Když se rozhodnete váš Countach prodat, většinou se vám vrátí peníze, za které jste jej kupovali, nicméně, pokud jste koupili rozbité auto a následně jej opravili, vaše vynaložené peníze se vám nevrátí. Peníze nespraví mnoho najetých kilometrů, nehodu, nebo špatné jméno bývalého majitele. Kupte auto, o které se jeho předešlý vůz pečlivě staral a neváhal investovat do pravidelné údržby.

Countach je tím pravým exotickým vozem, který byste měli vlastnit. Countach křičí, že je něco víc. Pokaždé, když s ním vyjedete, bude to zážitek!

Autor vystupuje na americkém diskusním fóru LP pod přezdívkou ralfabco, článek byl vydán s jeho svolením.
Foto: Aleš Chytráček

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..