5 tipů na Lamborghini se sběratelskou hodnotou
Sběratelská cena starých Lamborghini v současnosti pomalu, ale jistě roste nahoru. Důkazem toho jsou stále rostoucí rekordní sumy, za které byly vydraženy modely Countach. Ještě vyšších částek než Countach dosahuje jeho předchůdce Miura. Do budoucna se dá předpokládat, že ceny porostou také u modernějších modelů. Právě kvůli možnostem rostoucích cen u novějších Lamborghini jsme se rozhodli zveřejnit pět tajných tipů na auta, jejichž cena může v budoucnu výrazně vzrůst.
Nejprve začněme obecnými tipy, které ovlivňují cenu starších aut. Ne vždy následující tipy platí, přece jen nákupu a prodeje staršího vozu je nutné mít alespoň trochu toho pověstného štěstíčka.
Nejcennější obecně bývají první modelové řady daného automobilu. Z toho důvodu nejvyšších cen dosahuje první model Countach LP400 (nazývaný též Periscopo). Třeba u Miury ale tato poučka příliš neplatí – větší hodnotu mívá až vrcholné provedení Miura SV. Důvodem může být ten, že konstruktéři u prvních dvou verzí teprve odstraňovali jejich chyby.
Cenu vozu ovlivní rovněž aktuální móda a ceny nedávno prodaných vozů. V současnosti je tak o Countach velký zájem, jeho cena na aukcích roste, a tak se dá předpokládat, že v následujících měsících bude tento model dosahovat rekordních částek. Časem ale může zájem polevit a jeho cena mírně klesne.
Důležitý bývá samozřejmě technický stav vozu a originální stav. Je-li vůz v dokonalé kondici a zároveň má nízký stav najetých kombinací, má velkou šanci být prodán za vysokou cenu. Prodejní cenu může ovlivnit také barva – s Miurou je třeba spojena žlutá.
Podíl na hodnotě má rovněž osobnost bývalého majitele. Například Gallarda Spyder patřící kdysi Jeremymu Clarksonovi nebo Rodu Stewartovi budou mít v budoucnu vyšší hodnotu než běžné kusy tohoto otevřeného modelu. V českém prostředí máme v tomto ohledu tip na Aventador Leoše Mareše.
Teď už přejdeme na tipy na sběratelská Lamborghini. V našem výběru jsme se zaměřili na auta vyrobená po roce 1990, modely jsou seřazeny podle abecedy, nikoliv podle ceny, které dosáhnou:
Diablo GT
Odlehčené a posílené verzi Diabla rostou ceny už nyní a dá se očekávat, že porostou i nadále. Hodnotu zvyšuje exkluzivita (vzniklo jen 83 kusů) a extrémnost – Diablo GT má tak blízko závodním vozům, že na mnoha trzích ani nebylo homologováno pro silniční provoz. Diablo GT je také jakýmsi začátkem jedné éry – jedná se o první model představený po převzetí značky Lamborghini automobilkou Audi.
Diablo SE30
Diablo SE30 slavící 30 let od založení automobilky Lamborghini je jednou z nejoceňovanějších verzích tohoto modelu, patří také mezi nejstarší varianty santagatského „ďábla.“ Ceněn je vzhled, který se liší od ostatních verzí Diabla, a také sportovnější zaměření. Opravdovým unikátem jsou vozy s paketem Jota, kterých vzniklo méně než 30 exemplářů. Tento model však byl pouze okruhovým náčiním.
Gallardo LP570-4 Squadra Corse
Mezi množstvím edicí modelu Gallardo patří verze Squadra Corse mezi ty nejextrémnější. Automobil byl odvozen od závodního Gallarda Super Trofeo modelového ročníku 2013. O pohon se stará desetiválec o výkonu 570 koní, auto také prošlo dietou a zhublo proti Gallardu LP 560-4 70 kilogramů. Podobnými vlastnostmi se chlubí i LP 570-4 Superleggera a LP 570-4 Super Trofeo Stradale. Squadra Corse je ale ceněna pro svůj netradiční vzhled a unikátnost, Lamborghini vyrobilo jen 50 kousků tohoto provedení. Jedná se rovněž o vůbec poslední představenou verzi úspěšného modelu Gallardo.
Murciélago LP640 Roadster
Při pohledu na Murciélago LP640 Roadster snad není třeba dodávat, proč si myslíme, že tento model bude jednou mít sběratelskou hodnotu. Pokud nesouhlasíte, podívejte se ještě jednou, LP640 Roadster je i po letech krasavec. Relativně nízký je i počet vyrobených kusů – za čtyři roky výroby bylo vyrobeno jen zhruba 400 exemplářů tohoto modelu. Opravdovou lahůdkou je LP640 Roadster s interiérem od Versaceho, kterého vznikly asi jen tři exempláře.
Murciélago LP 670-4 SV
Vrcholná verze a konec jedné éry, to je Murciélago LP 670-4 SV. Toto Super Veloce je posledním modelem s legendárním dvanáctiválcem, jehož historie se datuje do začátků automobilky Lamborghini – nastupující Aventador dostal zcela novou jednotku. Murciélago LP 670-4 SV znamenalo také konec trubkového rámu, Aventador se chlubí karbonovým monokokem. Zmiňme i 670 koní v motorovém prostoru, které i po letech umí dělat divy. Lamborghini sice plánovalo postavit 350 exemplářů Murciélaga LP 670-4 SV, nakonec ale kvůli malému zájmu zákazníků údajně vzniklo jen 186 kusů tohoto modelu. Malý počet vyrobených kousků ocení stávající majitelé, ti, kteří mohli Super Veloce koupit a nekoupili, mohou jen zoufat. Tohle auto bude mít jednou vysokou cenu, věřte.
V tomto přehledu by neměly chybět ani vozy, které závratných částek dosahují už nyní. Na mysli máme speciality Aventador J, Veneno a Sesto Elemento, které vznikly v opravdu limitovaných sériích. Zvláště Sesto Elemento díky své unikátní karbonové karoserii může být v budoucnu opravdu žhavým zbožím.
Vyšší ceny by pak měly dosahovat i limitované edice díky menšímu počtu vyrobených vozů. U Gallarda je ale třeba dávat pozor na to, že mnohé edice se lišily vlastně jen barevnou kombinací, což není moc zajímavé. Proto je třeba nutné se porozhlédnout po více odlišných variantách. Mezi tajné tipy řadíme vedle těch zmíněných výše Aventador LP 720-4 50th Anniversary (jiný vzhled a vyšší výkon) a Gallardo LP550-2 Valentino Balboni (pohon jen zadních kol a slavné jméno v názvu).
Všechny auta jsou super a jejich cena půjde rok od roku stále nahoru.