Lamborghini ve formuli 1
Když v roce 1987 převzal Chrysler automobilku Lamborghini, rozhodli se noví majitelé porušit jedno z pravidel Ferruccia Lamborghiniho. Chrysler rozhodl, že pokud chce Lamborghini znovu nabýt dobrou pověst, musí jít závodit.
Ferruccio Lamborghini tvrdil, že automobil musí být dobrý na silnici, a ne na nějakém okruhu (to určitě nebyla narážka na Ferrari a jeho okruh Fiorano, že?) Chrysler ale viděl takové pravidlo jinak a rozhodl se, že Lamborghini musí závodit. A když v roce 1987 francouzský tým Larrousse požádal Maura Forghieriho, aby jí postavil nový motor, Mauro Forghieri zavolal svým přátelům do Lamborghini. Chrysler s nápadem souhlasil a dal zelenou projektu „Lamborghini ve Formuli 1.“ Cesta automobilky v královské disciplíně motorsportu započala.
Zároveň byla založena firma Lamborghini Engineering, oddělená od samotné automobilky, která měla motor vytvořit. Z této práce vznikl tři a půl litrový dvanáctiválec, který splňoval regule pro Formuli 1. Představení motoru v dubnu 1989 se stalo senzací, vstup Lamborghini do Formule 1 se stal noční můrou mnohých ředitelů konkurenčních firem.
Během sezóny 1989 se ukázaly dvě důležité věci. Tým Larrousse se topil ve finančních problémech a ostatním konkurentům nestíhal, v sezoně skončil nejlépe šestý. Kvůli motoru to ale nebylo. Motor Lamborghini se ukázal jako skvělý, že o něj požádal slavný Lotus!
V sezóně 1990 se dvanáctiválec od Lamborghini ukázal celkem ve čtyřech vozech – ve dvou vozech Larrousse a nově ve dvou vozech Lotus (žlutý monopost Dereka Warwicka). V této sezóně konečně přišla pro Lamborghini odměna. Nejdříve ve Velké ceně Velké Británie vylepšil nejlepší příčku v cíli Éric Bernard (tým Larrousse,) když dojel na čtvrtém místě, přičemž jeho stájový kolega Aguri Suzuki dojel na šesté pozici. V Maďarské Velké ceně se opět slavilo, motory od Lamborghini dojely na pátém, šestém a sedmém místě – Warwick (Lotus), Bernard (Larrousse) a Donnelly (Lotus.)
Na stupně vítězů se přesto stále čekalo, ale pouze do konce sezony. Aguri Suzuki dojel v předposledním závodě sezony v Japonsku na skvělém třetím místě! Bohužel se toto umístění stalo nejlepším umístěním Lamborghini ve svém působení ve Formuli 1.
Jak bylo řečeno, u Lamborghini se po sezoně slavilo. I Chrysler byl spokojený, jak jeho nápad s angažováním se v závodění zafungoval. Během slavení se objevil tajemný movitý Mexičan, který se rozhodl financovat celý tým. Chtěl, aby Lamborghini jezdilo s vlastním vozem!
V roce 1991 se tak na start sezony připravoval nový tým – tým Lamborghini. Napodobil svého konkurenta z Maranella. Spolu s Ferrari bylo Lamborghini totiž jediným týmem, který si pro sezonu stavěl sám motor i celé šasi. Bohužel krátce před začátkem sezony přišel veliký problém. Movitý Mexičan, který přislíbil financování celého projektu, náhle zmizel, nedal o sobě již vědět. Lamborghini se ihned dostalo do finančních problémů. Naštěstí se však objevila pomoc z mateřské země, italští průmyslníci zafinancovali tým, který se do šampionátu dostal pod názvem Team Modena (modrý monopost).
Team Modena nebyl jediným týmem s motorem Lamborghini, který se na sezonu 1991 připravoval. Larrousse a Lotus sice změnily dodavatele, nahradil je ale Ligier.
Celá sezona 1991 se stala pro Lamborghini krachem. Ani jeden z týmů nedokázal získat jediný bod. Uvnitř týmu Lamborghini pak rostly problémy. K dispozici sice byly finanční prostředky, špatně se ale využívaly. A Chyrsler odmítl pomoci, i když bylo zřejmé, že image značky se bortí. Pro Team Modena to byl tak první a zároveň poslední rok ve Formuli 1.
I přes značně neúspěšnou sezonu se objevili zájemci o motor Lamborghini. Dvanáctiválec se měl opět ukázat v týmu Larrousse, nově potom v Minardi. Veliký úspěch ale nepřišel, oba týmy získaly pouze jediný bod.
V roce 1993 Lamborghini dodalo motor opět pro jediný tým, pro francouzský Larrousse, který získává za celou sezonu tři body. V té době jsou již jasně patrné nedostatky financí při vývoji motoru, který profituje jen díky skvělému návrhu při jeho vytváření. To již ale přestává zakrývat skutečnost, že motor je zastaralý.
Sezona 1993 se tak stane poslední sezonou pro působení Lamborghini ve Formuli 1. Před začátkem šampionátu 1994 sice motor Lamborghini testuje britský tým Mclaren, kde v tu dobu jezdí Ayrton Senna, nakonec se ale Mclaren rozhodne pro motor Peugeot.
Nevelké úspěchy ale neznamenaly konec působení pro tento dvanáctiválcový motor. Sice již nepohání formule, dostal se ale do závodních lodí, kde se v závodech Lamborghini angažuje dodnes.
Fotografie: Automobili Lamborghini SpA