Historie

Lamborghini Murciélago: vzpomínáme

Tento týden ukončila automobilka Lamborghini výrobu modelu Murciélago se všemi jeho současnými podobami. Nejúspěšnější dvanáctiválcový model továrny s více než 4000 vyrobenými exempláři se světu poprvé ukázal v roce 2001. Při příležitosti konce tohoto vozu bychom na něj měli vzpomenout.

Vývoj Murciélaga (jako projekt P147) se odehrával kompletně pod taktovkou mateřského Audi, což mnozí fanoušci odsuzovali. Pod tvorbou křivek se podepsal Luc Donckerwolke, který vozu vtiskl moderní charakter s mnohými odkazy na předchozí modely Lamborghini. Nůžkové dveře nebo chladící otvory jsou jen některými z nich.

Dvanáctiválec byl tradičně uložen uprostřed podélně, 6,2 litrový motor produkoval 580 koní. Tento motor zvládal vystřelit italské kladivo na Ferrari až na 330 km/h a při zrychlení z nuly na sto za 3,6 vteřiny. Síla motoru byla originálně přenášena pomocí šestistupňového manuálu, od roku 2005 se do nabídky dostala i sekvenční převodovka e-gear.

V roce 2003 Lamborghini slavilo 40 let své existence, což automobilka oslavila 50 kusovou edicí pojmenovanou Murciélago 40th Anniversary. Všechny exempláře se vyznačovaly nezaměnitelnou modrou barvou Verde Artemis, tmavými koly Speedline nebo speciálním černo-šedým interiérem.

Významnou novinkou v nabídce továrny se stala verze Roadster, která se představila v březnu 2004. Vůz byl konstruován jako supersportovní kabriolet s ručně nasazovací plátěnou střechou použitelnou pouze v případě náhlých dešťů. I tak mnozí majitelé dešti raději ujížděli, než aby skládali složitou střechu dohromady.

Zbývalo pár dní do Ženevského autosalonu 2006, když celý automobilový svět obletěla horká zpráva o tom, že Lamborghini zde představí faceliftovanou verzi vlajkové lodi nazvanou Murciélago LP640. Zkratka odkazovala na italský výraz pro podélné uložení motoru (longitudinale posteriore), číslice na hodnotu výkonu v koních. Později k tomuto názvu přibylo -4 jako sjednocení označení napříč modelovou nabídkou automobilky.

Původní Murciélago bylo vzhledově přestavěno v Lamborghini Centro Style, kde byly modernizovány nárazníky a zadní světlomety. Standardem se stala upravená převodovka e-gear, do barevného spektra přibyly nové laky. V listopadu 2006 byla na autosalonu v Los Angeles představena i modernizace otevřené verze, LP640 Roadster.

Pro zájemce, kteří se rádi odliší, nabídla automobilka verzi VERSACE, která se oproti výchozímu modelu lišila luxusním interiérem se vzory oděvní firmy. Jeden z 20 vyrobených exemplářů můžete potkat i na českých silnicích.

Nejsilnější evolucí Murciélaga se stalo LP670-4 Super Veloce, které v roce 2009 naznačilo, že je jeho život u konce. Automobil pohání 670 koníků, kteří v závislosti na zaškrtnutí příplatkového křídla Aeropack vozu umožní jet 342 km/h, nebo 337 km/h. Agresivní vzhled umocnil dvojitý difusor a inovovaný nárazník. Výkon a vzhled znamenaly, že se Murciélago SV může hrdě postavit po bok Miury SV a Diabla SV.

Úplně poslední evolucí Murciélaga se stalo v dubnu 2010 LP670-4 SuperVeloce China Limited Edition, postavené speciálně pro čínský trh. Exkluzivních 10 kusů se liší pouze černo-oranžovým pruhem na šedé karoserii a několika oranžovými detaily v interiéru. V čínských metropolích se ale vůz rozhodně neztratí a ostudu dělat nebude.

Přijde nám to jako včera, když bylo Murciélago představeno. Tento vůz si během svého dlouhého života dokázal vytvořit zvučné jméno a získat tisíce fanoušků na celém světě. Čas je ale neuprosný a v Sant‘ Agatě se už chystají na výrobu nového vozu, zatím nazývaného Jota. Přesto bude mnohým nadšencům Murciélago chybět ve výrobě.

…Sbohem Murciélago, nezapomeneme!

Foto: Aleš Chytráček, Rudolf Masnica, Jiří Mařík, Ondřej Vávra, Lukáš Volšický, Automobili Lamborghini

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..