Lamborghini LM002: Rambo Lambo
Na konci sedmdesátých let započal vývoj terénního Lamborghini. Vůz spolykal spousty finančních prostředků, automobilka postavila několik prototypů, ale nakonec SUV do výroby přece jen dostala. Cesta k živému LM002 byla dlouhá a strastiplná.
S myšlenkou terénního vojenského automobilu si Lamborghini pohrávalo od sedmdesátých let, když v roce 1977 představilo prototyp Cheetah. Ten měl atypicky vzadu umístěný osmiválec Chrysler a automatickou převodovku. Lamborghini vůz zapůjčila americké armádě na vyzkoušení s nadějí na uzavření lukrativní smlouvy o dodávce velkého počtu kusů.
US ARMY však jediný vyrobený exemplář při testech totálně zdemolovala, což vedlo ke stavbě druhého modelu, tentokráte s motorem AMC. Při jeho testech se však ukázalo, že vzadu umístěný motor není vhodný pro SUV, a tak muselo Lamborghini celý automobil přestavět. Vznikly prototypy LM001 a LMA002, které prošlapaly cestu sériovému Lamborghini LM002, představenému v roce 1986 na Bruselském autosalonu.
Cheetah
LM001
LMA002
Přichází sériová verze
Sériové provedení bylo postaveno na trubkovém rámu, o pohon se staral 5,2 litrový motor z modelu Countach o výkonu 455 koní. O chlazení motoru se staral obrovský chladič se dvěma supervýkonými ventilátory. Pneumatiky vyvinulo Pirelli, které představilo novou modelovou řadu Scorpion se speciální úpravou na kombinovaný povrch asfalt/písek, či speciální pro čistě písečný povrch. Použitá směs vydržela v extrémních pouštních podmínkách, konstrukce gum připomínala dnešní tzn. runflaty, takže i po propíchnutí pláště mohlo jet auto dál.
Civilní verze obsahovaly luxusní výbavu, mezi kterou nechybělo kožené čalounění, tónovaná skla, klimatizace a výkonné audio. Druhá verze, armádní, naopak všechno nepotřebné vyhodila a na autě se objevily držáky zbraní a munice. Tuto verzi si objednaly armády Saúdské Arábie a Libye, libyjský vůdce Kaddáfí si podle některých informací objednal stovku aut. Dodávku pro americkou armádu však nakonec získal konkurenční Hummer.
Jak bylo řečeno, vůz poháněl dvanáctiválec z modelu Countach, dosahovalo LM002 stejných výkonů jako on? Ne, díky váze blížící se třem tunám dosahovala maximální rychlost hodnoty „jen“ 210 km/h, přesto rozzuřený výraz v masce dokázal lehce zahnat ke krajnici leckterého řidiče.
LM002
Automobilka Lamborghini vyráběla dvě verze – LM002 a LM002 America, která měla odlišnou výbavu pro americký trh. Někteří zákazníci si ale svůj exemplář nechali upravit. Díky arabským majitelům tak vzniklo i LM002 kombi, či LM002 pickup. Vývoj dieselového agregátu (LM003), či použití sedmilitrového lodního motoru (LM004) skončil bez úspěchu.
Automobil ve výrobě zůstal až do roku 1992, kdy vznikl poslední, 301. exemplář. Minimálně jeden z nich se ukázal i v České republice. Modrý exemplář je tu možná dodnes, víte o něm něco více? Dejte nám o něm vědět!
V následujících letech vzniklo několik studií a prototypů dalšího off-roadu se znakem rozzuřeného býka, přesto se dosud další Lamborghini SUV ve výrobě na(ne)štěstí neobjevilo.
LM002 Estate
LM002 Pickup
LM002 – český exemplář (Foto: Ondřej Vávra)
Pingback: Sesto Elemento, LM00X nebo Estoque?- CzechLamborghini.cz