Gallardo: Když stačí zadokolka
Lamborghini je v posledních letech spojeno především s pohonem všech kol, v roce 2009 se to však změnilo, italská automobilka po deseti letech představila auto s pohonem pouze zadních kol. Jeho základem bylo babylambo Gallardo.
V roce 2009 odcházel kvůli italským zákonům do důchodu slavný Valentino Balboni, který byl s automobilkou Lamborghini spojen už od roku 1968, kde po dlouhá desetiletí pracoval na pozici hlavního testovacího jezdce. Konec Balboniho u Lamborghini si doslova žádalo speciální model a automobilka takový vůz skutečně postavila, když se edicí Gallardo LP 550-2 Valentino Balboni vrátila po dlouhých deseti letech k pohonu pouze zadních kol.
Automobil odvozený od Gallarda LP 560-4 byl postaven podle hodnot Balboniho – díky pohonu jen zadních kol umožňuje opravdu skvělou zábavu za volantem. Kvůli přestavbě ze čtyřkolky na dvoukolku byl podvozek Gallarda LP 550-2 Valentino Balboni v mnohém přepracován. Upraveny byly pružiny, tlumiče, stabilizátory, pneumatiky, diferenciál i nastavení řídicí jednotky motoru. Mód Corsa pak upravil nastavení auta tak, aby s ním byla maximální zábava.
Změn se dočkal také 5,2litrový motor, jehož výkon byl snížen z 560 na 550 koní. Je to možná škoda, protože této verzi by zajisté slušel i vyšší výkon. Standardem byla manuální převodovka, jak se na zábavé auto sluší a patří, robotizovaný e-gear byl dodáván na přání.
Již zvenku je možné Gallardo LP 550-2 Valentino Balboni poznat díky bílému a zlatému pásu vedoucímu přes celou karoserii, který má odkazovat na módu sedmdesátých let. S tímto pruhem ladil bílý centrální tunel uvnitř a černé sedačky s bílým pruhem. V nabídce bylo osm barev karoserie, mezi ně patřily bílá Bianco Monocerus, zelená Verde Ithaca, oranžová Arancio Borealis nebo černá Nero Noctis.
Výroba Gallarda LP 550-2 Valentino Balboni byla limitována na 250 kusů, v budoucnu se tak tato edice může stát zajímavým sběratelským vozem.
Dvojkolka už bez Balboniho
Rok po edici Valentino Balboni vstoupilo v tichosti na trh Gallardo LP 550-2. Automobilka o něm nikdy nezveřejnila oficiální tiskovou zprávu, existenci vozu odhalili až novináři, kteří vůz testovali, a prodejci, kteří jej nabízeli zákazníkům.
Lamborghini tak přistoupilo k podobnému kroku jako o pár let dříve, když se z posilněného Gallarda SE o rok později stalo běžné Gallardo, avšak bez dvoubarevné karoserie. Gallardo LP 550-2 dostalo stejnou techniku jako Gallardo LP 550-2 Valentino Balboni (pohon zadních kol a slabší desetiválec), avšak bez okrasných prvků interiéru a exteriéru.
Další změnou bylo i to, že zatímco limitovaná edice Balboni byla z logiky věci dražší než výchozí Gallardo LP 560-4, Gallardo LP 550-2 se naopak stalo nejlevnějším modelem v nabídce Gallarda. LP 550-2 bylo po dobu své existence základním modelem, u něhož dokonce byla omezena příplatková výbava a nabídka laků karoserie.
Dvojkolka s otevřeným nebem nad hlavou
Gallardo LP 550-2 s pohonem zadních kol se v roce 2010 stalo běžnou součástí modelové řady Gallarda, zákazníci a fanoušci ale čekali, zda se dočkají i otevřeného Spyderu s pohonem zadních kol. Takový automobil nakonec skutečně vznikl, na podzim 2011 debutovalo Gallardo LP 550-2 Spyder.
Auto bylo podle slov šéfa Lamborghini Stephana Winkelmanna určeno pro ty zákazníky, kteří milují temperamentní styl jízdy a zároveň se chtějí těšit z jízdy s širým nebem nad hlavou. Automobil dostal stejné úpravy jako kupé a tedy i edice Balboni, proti výchozímu Spyderu se lišilo motorem zeslabeným na 550 koní, upravenými pružinami, tlumiči, stabilizátory, pneumatikami, diferenciálem i nastavením řídicí jednotky motoru. Svojí cenou pak Gallardo LP 550-2 Spyder stálo pod již nabízenou silnější čtyřkolkou Gallardo LP 560-4 Spyder.
Dvojkolka konečně s vyšším výkonem
Rok 2013, kdy Lamborghini slavilo 50 let od svého založení, si žádal speciální edici oslavující toto výročí, jak bývá u automobilky ze Sant‘ Agaty zvykem. Vedle známějšího, a více prezentovaného Aventadoru LP 720-4 50th Anniverary vzniklo i méně známé, avšak neméně speciální Gallardo LP 560-2 50th Anniversary.
Specialitou této edice je právě kombinace silnějšího, 560koňového desetiválce s pohonem pouze zadních kol, ostatní zadokolky měly „jen“ 550 koní. Gallardo 50th Anniversary je pak také zřejmě posledním modelem značky, který byl dostupný s manuální převodovkou.
Výroční Gallardo bylo lakováno speciálním bílým perleťovým odstínem Bianco Opalis, na zádi se objevil karbonový spoiler z Gallarda LP570-4 Superleggera, nechybí ani prosklený kryt motoru. Z původní Superleggery pochází také kola Scorpio. Vnitřek vozu kombinuje černou alcantaru s červeným prošíváním.
V průběhu let, kdy Gallardo začalo stárnout, vzniklo množství limitovaných edicí, které se lišily svým designem nebo byly určeny pro specifický trh. Některé tyto edice byly postaveny i na základech Gallarda LP 550-2, tyto edice jsme si však již představili v předchozích článcích o historii Gallarda.
Gallardo LP 550-2 Valentino Balboni přišlo na trh deset let po příchodu předchozího Lamborghini s pohonem pouze zadních kol – ďábelského Diabla GT. Pokud s touto pauzou počítá Lamborghini i dnes, znamenalo by to, že další zadokolky se dočkáme až v roce 2023. Věřme však, že tato mezera tak dlouhá nebude a že se třeba Huracánu s pohonem zadních kol dočkáme mnohem dříve. Video Huracánu dělajícího „koláče“ v areálu továrny Lamborghini v Sant‘ Agatě naznačuje, že italský výrobce na zábavu za volantem rozhodně nechce rezignovat. Třeba se tedy módu „rear wheel drive“ dočkáme už u standardního Huracánu…