Franco Scaglione

Ital Marcello Gandini sice nejlépe pochopil duch automobilů Lamborghini, nicméně Franco Scaglione byl mužem, který navrhoval vůbec první osobní automobil s rozzuřeným býkem na kapotě. Tím automobilem byl koncept 350 GTV.

Franco Scaglione žil v letech 1916 až 1993. 26. srpna 1916 se narodil do florentské lékařské rodiny – otec byl armádním doktorem, matka pracovala v italském červeném kříži. Ve šlépějích svých rodičů ale nekráčel.

Zprvu se zaměřil na humanitní studia, nicméně jeho univerzitní studia se zabývala leteckým inženýrstvím. Během vysokoškolských studií se hlásí do armády jako dobrovolník a je poslán do Libye. V roce 1941 je zajat britským vojskem nedaleko Tobruku a poslán do Indie. Odtud se zpět do Itálie vrací až v roce 1946, kdy jej přiváží poslední loď válečných zajatců z Indie.

V roce 1948 začíná působit v Boloni, zatím jako návrhář oblečení. V této době se už u něj projevuje láska k automobilovém průmyslu a kreslí první vozy. O tři roky později se stěhuje do Turína, kde kontaktuje Battisu Pinin Farinu, ten ale jeho služby odmítne. Scaglione tak začíná spolupracovat s Nuccio Bertonem, přičemž vznikají jeho nejslavnější díla – koncepty Alfa Romeo BAT 5, 7 a 9.

Na konci padesátých let Scaglione opouští studio Bertone a začíná pracovat pod vlastním jménem. V roce 1963 je osloven Ferrucciem Lamborghini, aby navrhoval první osobní Lamborghini. Mnozí novináři se později Ferruccia ptali, proč právě Scaglione byl tím prvním.
„Scaglione přijel ve velkém naleštěném Mercedesu, elegantně oblečen a s krásnou sekretářkou po boku. Vaše vozidlo bude do týdne hotové, řekl,“ vysvětloval vždy Ferruccio. Florentský designér měl za úkol postavit italskou verzi Jaguaru E-Type.

Lamborghini 350 GTV ale zůstalo konceptem a také jediným Lamborghini se Scaglionovým podpisem.

Na konci šedesátých let Scaglione navrhuje Alfu Romeo 33 Stradale, která podle některých odborníků patří mezi nejhezčí automobily světa. Sláva padesátých let je ale pryč a Scaglione na začátku sedmdesátých let přestává tvořit.

Franco Scaglione umírá 19. června 1993, dva roky poté, co se u něj projevila rakovina plic.

Foto: Lamborghini 350 GTV

One thought on “Franco Scaglione

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.