CzechLamborghini.cz
Právě čtete článek v kategorii: Historie Miura Jota: Příběh legendy  (David Bureš)
Miura Jota: Příběh legendy

Miura Jota: Příběh legendy

Hodnocení redakce

Miura Jota je jedním z nejlegendárnějších vozů historie Lamborghini. Automobil vznikl v jediném exempláři, který se do dnešního dne nedochoval, nechal však vzniknout několikakusové sérii vozů, které se originální Jotě maximálně podobají.

Originální Miura Jota vznikla v roce 1970, o její stavbu se postaral tehdejší hlavní testovací jezdec značky Lamborghini Bob Wallace. Ten v Miuře viděl viděl potenciál závodního auta, a proto se rozhodl ve svém volném čase postavit prototyp takového vozu. Jelikož Wallace konstruoval vůz podle pravidel závodní kategorie J, začalo se prototypu říkat Jota.

Prototyp s červenou karoserií byl postaven na základech teprve chystané Miury ve verzi SV (Spinto Veloce), která se na trh dostala v roce 1971. To znamenalo oddělené mazání motoru a převodovky, tužší šasi nebo širší zadní zavěšení (o 38 mm) se širšími pneumatikami. Vedle toho došlo k úpravě motoru, který byl vyladěn na 440 koní a 403 Nm.

Vnitřek Joty byl kompletně odstrojen po vzoru závodních aut, běžná okna nahradila lehčí plexiskla. Šasi vyztužily ocelové trubky a hliníkový plech. Všechny panely karoserie pak byly vyrobeny z hliníku (sériová Miura má ocelovou střechu), některé části (přední spoiler) byly vyrobeny ze speciální hliníkové slitiny Avional.

Díky odstrojenému interiéru a lehké konstrukci výsledné auto vážilo jen 900 kilogramů. Vedle snížení váhy se Wallace zaměřil také na její perfektní rozložení. Kvůli tomu se přesunula palivová nádrž, rezervní kolo se posunulo blíže motoru.

Jotu bylo možné na první pohled poznat už podle karoserie. Novinkou byl přední spoiler pro zvýšení přítlaku na přední nápravě nebo chladicí otvory za předními podběhy. Nové byly také hlavní světlomety, kryté plexisklem pro lepší aerodynamiku.

Po dokončení Miura Jota najezdila na 32 tisíc testovacích kilometrů, sloužila totiž jako experimentální vůz zkoušející techniku pro budoucí modely značky. Lamborghini pomocí ní testovalo nejen techniku budoucí Miury SV, ale také Countache. Po splnění svých úkolů měla být Jota sešrotována, Ferruccio Lamborghini si nepřál, aby jeho vozy byly nasazovány v závodech, a proto ani nepočítal se skutečným nasazením Joty do závodů.

Ke sešrotování auta ale nakonec naštěstí nedošlo, Jota byla před koncem roku 1970 prodána, čímž se Lamborghini snažil řešit finanční potíže automobilky. Auto koupil jistý Walter Ronchi z Milána, s automobilem se ale patrně nikdy nesvezl. Obratem jej totiž přes prodejce Lamborghini Enrica Pasoliniho z města Brescia prodal jistému panu Belponerovi, majiteli závodního týmu Scuderia Brescia Corse. Ten si vozu ale také neužil, Pacolini totiž s Jotou 1. dubna 1971 havaroval při testovací jízdě okolo Brescie. Jeho tehdejší spolujezdec později vzpomínal, že se auto chovalo nervózně a při rychlosti 240 km/h se vzneslo do vzduchu. Auto následně vletělo do pole, kde začalo hořet.

Nepřehlédněte: Miura – příběh zrození prvního supersportu

Řidič i spolujezdec vážnou nehodu přežili (byť strávili pár týdnů v nemocnici), samotná Jota však nikoliv. Byla natolik zdemolovaná, že se ji Lamborghini ani nepokusilo opravit.

Foto: Lamborghini Cars

Legenda žije dál
V tuto chvíli bychom mohli příběh Miury Jota ukončit, to by se ale vůz nesměl stát už krátce po svém vzniku takovou legendou. Úpravy se mnohým zákazníkům značky natolik zalíbily, že si vydupali jejich nabídnutí. Díky tomu vznikl model dnes označovaný jako Miura SVJ.

Miura SVJ se v maximální možné míře podobala originální Jotě. Automobil dostal rozšířené blatníky, pevné světlomety s aerodynamickými kryty nebo nové chladicí otvory, také motor byl proti výchozí verzi SV posílen. Jedinou podstatnou změnou SVJ proti Jotě je tak kabina, která zůstala sériová.

Historické prameny se dodnes neshodnou na tom, kolik vozů ve specifikaci SVJ vlastně vzniklo. Hovoří se o pěti až sedmi vozech, originálně postavených továrnou Lamborghini. Jelikož tato auta rychle získala na hodnotě, nechali si mnozí majitelé přestavět Miuru do podoby upravené verze. Vyrobena dokonce byla přesná replika původní Joty. Dodatečně upravené vozy ale už za SVJ považovány nejsou.

Problémy s rozpoznáním originální Miury SVJ se ukázal i při nedávné aukci jednoho z kousků (na fotogalerii pod článkem), který byl nakonec vydražen za 1.897.500 dolarů (47,2 milionu korun). Zatímco prodávající tvrdil, že se jedná o originál a dokazoval to různými dokumenty, některé archivní zprávy tvrdí, že auto s daným číslem šasi Miurou SVJ ve skutečnosti není.



Foto: RM Auction

Komentáře

Komentovat