CzechLamborghini.cz
Právě čtete článek v kategorii: Historie Gallardo: Babylambo podstupuje dietu  (David Bureš)
Gallardo: Babylambo podstupuje dietu

Gallardo: Babylambo podstupuje dietu

Ve třetí části našeho ohlédnutí se za historií Lamborghini Gallardo se zaměříme na verze zaměřené na co nejnižší hmotnost. Italská automobilka Lamborghini jich za dobu výroby Gallarda představila hned několik.

Supersporty a automobily obecně v posledních letech dost ztloustly, a to hlavně kvůli bohaté výbavě. Tento fakt se mnohým majitelům nelíbil a začali volat po odlehčených variantách, zvlášť když někteří zájemci chtěli své superauto používat hlavně na okruhu, kde je každá přebytečná výbava na škodu kvůli vyšší hmotnosti. Lamborghini tyto hlasy vyslyšelo a v roce 2007 představilo první odlehčenou verzi Gallarda.

Lehčí varianta Gallarda dostala oprášený přídomek Superleggera, který poprvé použil model 400 GT s hliníkovou karoserií. Mnohé fanoušky toto označení překvapilo, protože čekali použití známějšího přídomku Super Veloce. Ten ale patrně zůstává vyhrazen dvanáctiválcovým modelům značky.

Gallardo Superleggera proti výchozímu Gallardu zhublo výrazných 100 kilogramů, zároveň ale došlo k posílení pětilitrového desetiválce o 10 koní na 530 koní. Vyššího výkonu konstruktéři dosáhli úpravou výfuku a řídicí jednotky motoru. Desetiválec byl standardně kombinován se šestistupňovou robotizovanou převodovkou, bylo ale možné objednat i manuál.

Metrák váhy byl ušetřen díky použití lehkých materiiálů. Kryt motoru je vyroben z karbonu a průhledného polykarbonátu. Difusor, kryty zrcátek, dveřní panely nebo centrální tunel jsou karbonové, z tohoto materiálu je i základ sedaček čalouněných alcantarou. Z polykarbonátu jsou pak také vybraná okna.

Vzhled Superleggery se proti výchozímu Gallardu liší mnohapaprskovými kovanými koly Scorpius, výraznějším zadním difusorem nebo příplatkovým zadním spoilerem. Na výběr bylo pouze pět barev karoserie – bílá Bianco Monocerus, žlutá Giallo Midas, oranžová Arancio Borealis, šedá Grigio Telesto a černá Nero Noctis. Ty doplnil černý pás na bocích karoserie s nápisem Superleggera.

Lamborghini už při premiéře Superleggery oznámilo, že tato verze bude vyráběna v omezeném množství. Superleggera vydržela ve výrobě pouhý rok, za tu dobu vzniklo jen 618 exemplářů tohoto modelu. V březnu 2008 totiž debutovalo Gallardo LP560-4, které za nižší cenu bylo silnější a mělo modernější design, tudíž Superleggera rázem postrádala smysl.

Superleggera přijíždí podruhé
Příchod Gallarda LP 560-4 neznamenal definitivní, ale pouze dočasný konec Superleggery. V roce 2010 na trh dorazila její modernizovaná varianta vycházející z Gallarda LP 560-4, v duchu nového značení modelů dostala název Gallardo LP 570-4 Superleggera.

O pohon všech kol se u faceliftované Superleggery stará přímovstřikový 5,2litrový desetiválec o výkonu 570 koní (o 10 k více než u výchozího Gallarda LP 560-4). Ten spolupracuje s robotizovanou převodovkou e-gear, zvolit ale bylo možné i manuál. U e-gearu je dostupná funkce launach control nazvaná Thrust Control pro co nejlepší start.

Hmotnost proti Gallardu LP 560-4 klesla o 70 kilogramů. Snížení váhy bylo opět dosaženo použitím lehkých materiálů – zadní a boční okna jsou z polykarbonátu, stejně tak průhledný kryt motoru, naopak kryty zrcátek, zadní spoiler, kryty podvozku nebo difusor jsou karbonové. Karbon se objevuje také uvnitř – na centrálním tunelu nebo v sedačkách – a je doplněn čalouněním z lehké alcantary. Kola jsou pak z kovaného hliníku a uspořila 13 kilogramů.

Zatímco předchozí Superleggera se proti výchozímu autu svým designem tolik nelišila, LP 570-4 Superleggera dorazila s výraznými změnami. Automobil dostal agresivní příď a vzadu mohutný difusor. Nabídka laků karoserie byla opět omezena, tentokrát na zelenou Verde Ithaca, žlutou Giallo Midas, oranžovou Arancio Borealis, šedou Grigio Telesto, černou Nero Noctis a bílou Bianco Monocerus. Díky individualizačnímu programu Ad personam však bylo možné objednat i jiný odstín. V každém případě se na bocích opět objevil pás s nápisem Superleggera, tentokrát doplněný o italskou trikoloru.


Přichází Superleggera Spyder
Vedení Lamborghini po příchodu Superleggery rázně tvrdilo, že se jedná o ultimátní verzi, která je vyhrazena kupé a určitě nebude postavena v otevřeném provedení Spyder. O otevřené odlehčené auto ale zájem byl, navíc Ferrari již dříve představilo stejně laděné Scuderia Spider 16M, a tak italská automobilka přišla se šalamounským řešením, aby neporušila své prohlášení. Představila totiž variantu Gallardo LP 570-4 Spyder Performante, která de facto je Gallardem LP 570-4 Superleggera Spyder.

Spyder Performante bylo představeno v listopadu 2010, půl roku po verzi LP 570-4 Superleggera. Auto přišlo se stejnými prvky – motorem posilněným na 570 koní a nižší váhou, která proti běžnému Spyderu klesla o 65 kilogramů. Performante šetřilo stejným způsobem jako Superleggera, totožný je i vzhled. Rozdílem je pouze chybějící pás na bocích karoserie, který nahradily „rychlé“ pruhy vedoucí přes celou karoserii s motivem italské trikolory ve tvaru písmena Y na krytu motoru. Vzorník barev byl limitován na žlutou Giallo Midas, oranžovou Arancio Borealis, šedou Grigio Telesto, černou Nero Noctis a bílou Bianco Monocerus, prostřednictvím individualizačního programu Ad personam ale bylo opět možné objednat i jiný odstín.

V rámci modernizace, kterou modelová řada Gallarda podstoupila pro modelový rok 2013, se Performante spolu se Superleggerou dočkalo nového paketu. Ten se jmenoval Edizione Technica a jeho součástí byla dvoubarevná karoserie, přítlačný spoiler na zádi a karbon-keramické brzdy.


Gallardo vzdává čest značkovému poháru
V sezoně 2009 automobilka Lamborghini obnovila svůj značkový pohár, tentokrát pod názvem Lamborghini Blancpain Super Trofeo. O rok později se Lamborghini rozhodlo tuto úspěšně obnovenou sérii oslavit speciálním modelem – Gallardem LP 570-4 Blancpain Edition. Ten byl pojmenován po titulním sponzorovi série Super Trofeo, švýcarském výrobci hodinek Blancpain.

Automobil vychází z varianty LP 570-4 Superleggera, dostal však prvky ze závodního Gallarda LP 570-4 Super Trofeo – karbonový kryt motoru a mohutný přítlačný spoiler, který je rovněž karbonový. Pneumatiky jsou obuty na kola Scorpius (prvně prezentovaná na Gallardu Superleggera), brzdy jsou karbon-keramické. Hmotnost přesto zůstala stejná s výchozím Gallardem LP 570-4 Superleggera, činí 1.340 kilogramů.

Lamborghini postavilo údajně jen 12 kusů Gallarda LP 570-4 Blancpain Edition. Všechny mají černou karoserii s karbonovými detaily, žlutými brzdovými třmeny a nápisy 1735 odkazujícími na rok založení firmy Blancpain.

Již rok po příchodu Blancpain Edition tu byla další varianta vzdávající hold značkovému poháru Super Trofeo, která byla tentokrát nazvaná Gallardo LP 570-4 Super Trofeo Stradale. Její výroba byla vyšší než u edice Blancpain, přesto byla omezená, a to na 150 kusů.

Gallardo LP 570-4 Super Trofeo Stradale rovněž dostalo stejné prvky ze závodního Gallarda LP 570-4 Super Trofeo jako Blancpain Edition – mohutný přítlačný spoiler na zádi pro lepší přítlak a karbonový kryt motoru. Hmotnost zůstala na hodnotě 1.340 kilogramů jako u Gallarda LP 570-4 Superleggera, stejně tak byl zachován výkon 570 koní.

Zatímco Gallardo Blancpain bylo výhradně černé, Super Trofeo Stradale bylo možné objednat ve třech lacích karoserie – šedém Grigio Telesto, bílém Bianco Monocerus a červeném Rosso Mars. Poslední z nich byl novinkou v nabídce Lamborghini, odkazovat měla na tradiční barvu závodních aut z Itálie. Všechny tři odstíny mohla doplnit na přání dodávaná černá střecha. Celek doplňují matně černé detaily jako okolí předních chladicích otvorů, zadní spoiler či kryt motoru. Kola jsou naopak leskle černá.

Edice byla zaměřena primárně na zákazníky, kteří se svým autem často jezdí na závodní okruhy. Jak jinak si vysvětlit takové příplatkové prvky jako ochranná klec, karbon-keramické brzdy, hasicí přístroj nebo čtyřbodové pásy. Na druhou stranu bylo možné objednat i komfortní prvky typu navigace a zvedání přední nápravy.

Hold Super Trofeu potřetí
Rok 2013 byl u Lamborghini ve znamení oslav 50 let od jeho založení, zároveň ale ve znamení nářků fanoušků, kteří už doufali v příchod nástupce stárnoucího Gallarda. Nakonec se jej dočkali 20. prosince, když byl oficiálně představen model Huracán, ještě předtím ale vznikla finální edice Gallarda. Dalo se čekat, že se bude jmenovat Gallardo Final Edition, místo toho ale byla pojmenována Gallardo LP 570-4 Squadra Corse.

Squadra Corse opět vzdávala hold značkovému poháru Super Trofeo, svým názvem pak odkazovala na novou závodní divizi Lamborghini, představenou na počátku roku 2013.

Jednoduše řečeno je Squadra Corse modernizovaným provedením Super Trofea Stradale, hlavní novinkou jsou upravené nárazníky ve stylu Gallarda LP 560-4 modelového roku 2013 a modernizovaného Gallarda LP 570-4 Super Trofeo pro sezonu 2013. Vpředu i vzadu se tak objevuje motiv trojúhelníku. Vše ostatní zůstává při starém jako u Super Trofeo Stradale – přítlačný spoiler, karbonový kryt motoru, interiér čalouněný alcantarou i výkon 570 koní.

Výběr barev karoserie se omezil na žlutou Giallo Midas, bílou Bianco Monocerus, stříbrnou Grigio Thalasso a červenou Rosso Mars. Například do USA ale byly dovezeny jen žluté vozy. Základní barvu doplňuje italská trikolora na boku karoserie, černé detaily a brzdové třmeny v černé, červené, nebo žluté barvě.

Lamborghini Gallardo LP 570-4 Squadra Corse je zatím posledním odlehčeným modelem značky. Určitě ale ne na dlouho, je takřka jisté, že se můžeme v budoucnu těšit na Aventador Super Veloce nebo Huracán Superleggera. Zda skutečně ponesou tato známá jména a kdy přijdou na trh, je ale zatím ve hvězdách.


Komentáře

Komentovat