CzechLamborghini.cz
Právě čtete článek v kategorii: Historie Countach: italské UFO  (David Bureš)
Countach: italské UFO

Countach: italské UFO

V roce 1971 se na Ženevském autosalonu představil futuristický koncept, který se měl stát nástupcem modelu Miura. Na rozdíl od ní měl ostré hrany a odlišně uloženou techniku. Countach se stal sám o sobě pojmem, o kterém snily nejen tisíce pubescentů.

Nástupce Miury, zprvu označen jako Projekt 112, byl navrhován Marcellem Gandinim, který podle Ferruccia Lamborghiniho nejlépe pochopil pravou podstatu stále mladé automobilky. Nástupce Miury, která definovala Lamborghini jako automobil a tvar supersportů, měl být ještě šokující.

Marcello Gandini vozu vtiskl futuristické křivky plné hran. Pokud vás neohromily tyto tvary, musely vás ohromit dveře. Gandini se při jejich tvorbě inspiroval svým konceptem Alfa Romeo Carabo, který měl dveře otevírané k nebi. Dveře, označované jako nůžkové, dostal i Countach a v budoucích letech také jeho nástupci. Dalším geniálním detailem byl „periskop“ v kabině, umožňující lepší pohled dozadu.

Countach měl dostat zcela nový motor. Vedení automobilky se rozhodlo pro nový pětilitrový dvanáctiválec, uložený uprostřed automobilu. Na rozdíl od Miury byl položen podélně, nově bylo použito mnoho lehkých dílů z magnézia. Pod tvorbou techniky byl podepsán Paolo Stanzani. Ten také rozhodl, že převodovka bude umístěna před motorem, mezi sedadly pasažérů. Znamenalo to takřka skvělé vyvážení automobilu, nicméně místa pro posádku nebylo nazbyt.

Countach LP500

Countach LP400 – po třech letech ve výrobě
Projekt 112, LP500 a později Countach při svém uvedení nebyl ještě kompletně hotov pro sériovou výrobu. Interiér se musel změnit, motor se nedostatečně chladil. Sériové provedení, nazvané Countach LP400, se na trh dostalo tři roky po uvedení konceptu, v roce 1974.

Karoserie vyráběného automobilu byla vybavena množstvím chladících otvorů, pětilitrový motor byl vyměněn za čtyřlitrový, který dokázal vyvinout sílu až 375 koní, což vozu podle slov automobilky umožňovalo jezdit až 300 km/h, tato hodnota nicméně byla mnohými odborníky zpochybňována.

Countach LP400

Countach LP400S – ve znamení přítlačného křídla
Verze LP400S vznikla na popud Waltera Wolfa, zámožného Kanaďana, který si v sedmdesátých letech nechal postavit tři vozy na míru. Právě na základě jednoho z nich vznikl Countach LP400S.

Automobil dostal modernizované zavěšení od Dallary a širší pneumatiky Pirelli P7. Díky nim se musely rozšířit blatníky, a tak je karoserie modelu mnohem agresivnější. Novinkou byl i mohutný zadní přítlačný spoiler, oblíbený doplněk mnoha zákazníků. Křídlo bylo pouze na krásu, aerodynamiku vozu nijak nezlepšovalo.

Vedení automobilky rozhodlo, že se upravená verze bude vyrábět současně s tou první. Hlavním důvodem byl fakt, že Countach LP 400S nebyl rychlejší než předchozí verze LP 400. Maximální rychlost se i díky podladěnému motoru na 353 koní zmenšila na 292 km/h, zrychlení z nuly na sto na 5,9 sekund.

Countach LP400S

Countach LP500S – s novým motorem
Countach LP500S byl odpovědí na konkurenční Ferrari 512i BB. Když maranellský protivník technologicky utekl, muselo se Lamborghini vrhnout do protiútoku.

Automobilka zprvu uvažovala nad použitím turbodmychadla, nicméně díky problémům s jeho chlazením museli technici tuto myšlenku zavrhnout.

Výkon se tak zvýšil objemem, zvětšený dvanáctiválec dostal objem 4,8 litru. Inženýři rovněž upravili spalovací komory, snížili kompresní poměr a nainstalovali postranní karburátory Weber. Tyto novinky znamenaly výkon 375 koní, zlepšení zrychlení z nuly na sto na 5,6 sekundy a zvýšení maximální rychlosti na 294 km/h.

Samotný vzhled automobilu se výrazně nezměnil, upravena byla pouze přední směrová světla, hořčíková kola nahradily hliníkové ráfky OZ. Na zádi vozu se pod nápisem Countach objevila číslice 500, u pozdějších vyrobených kusů číslovka 5000. Díky tomu je tento model nazýván jako LP500S, nebo jako LP5000S. Jestli se jednalo o nedbalost ve výrobě, nebo účel se už asi nedozvíme.

Countach LP500S

Countach LP500 QV – Lamborghini vrací úder
V osmdesátých letech se válka mezi Lamborghini a Ferrari rozhořela na plno. Když v roce 1984 přišlo na trh Ferrari TestaRossa, Lamborghini o rok později odpovědělo modernizovanou verzí Countache. Nový model dostal označení Countach LP500 QuattroValvole.

Sant’agatská automobilka vložila do protiútoku ty nejostřejší zbraně. Jestliže Ferrari mělo 390 koní, Lamborghini dokázalo ze svého dvanáctiválce vypumpovat neskutečných 455 koní! A to Lamborghini s klínovitou karoserií vrátilo zpátky na vrchol světa supersportů.

Nová verze nazvaná LP500 QuattroValvole (=čtyři ventily) dostala vylepšený dvanáctiválec o objemu 5,2 litru. Tak velký motor znamenal, že se karburátory a některé chladiče musely z důvodu lepšího proudění vzduchu přesunout na vrchol motoru. Díky tomu se výhled vzad ještě zhoršil. Přes karburátor nebylo vidět už skoro nic a do příchodu parkovacích čidel bylo v polovině osmdesátých let minulého století ještě daleko…

Modernizovaná pohonná jednotka dokázala klínovitý supersport rozpohybovat na 293 km/h. Hodnota zrychlení z nuly na sto činí 4,9 sekundy.

Countach LP500 QV

Countach 25th Anniversary – oslava 25.výročí

V roce 1988 automobilka Lamborghini slavila čtvrtstoletí své existence. Toto významné výročí chtěla oslavit uvedením nového modelu, který by nahradil model Countach, nicméně problémy s vývojem vůz pozdržely. A tak byla automobilka nucena uvést na trh edici Countach 25th Anniversary.

Tato limitovaná série měla být zároveň rozlučkou se slavným vozem, jež už po 14 letech ve výrobě měl svoji pozici odpracovanou. Countach 25th Anniversary ale nakonec zůstal ve výrobě dva roky a stal se nejprodávanější sérií.

25th Anniversary dostalo upravený design, na jehož tvarech se podílel Horacio Pagani, pozdější zakladatel slavné značky Pagani. Nové panely karoserie byly vyrobeny převážně z kompozitních materiálů a vůz na tolik upravovaly, až své typické křivky Countach ztratil. Ne, že by se silueta nějak výrazně změnila, ale pokud srovnáte první vyrobený Countach s tím posledním, vypadají obě auta zcela odlišně. Vzhledem se automobil posunul k americkým verzím, z níž dostal stejná zadní světla a nárazník. Uvnitř nastaly také změny, objevily se zde jiná sedadla a více elektřiny – ta poháněla okna a sedadla.

Díky své siluetě se model Countach stal jedním z nejznámějších supersportů historie. Majitelé pamatují na jeho nepraktičnost, do Countache se nastupuje obtížně a místa v něm moc není. Ocenění však zasloužila dynamičnost a stabilita vozu. Oblibu Countache dokazují i stovky replik, které si můžete koupit. A plakáty nad postelemi tolika chlapců tehdejší generace nasvědčovaly, že podoba Countach kompenzovala všechny jeho nedostatky.

Vůbec poslední vyrobený Countach sjel z výrobní linky 7. května 1990, přesně 27 let poté, co byla automobilka Lamborghini založena. Stříbrný exemplář je dodnes součástí sbírky muzea Lamborghini v Sant‘ Agatě.

Countach 25th Anniversary

Komentáře

Komentovat